näthandel kläder: en tjej klickar på en padda
Foto: Fredrik Sandberg/TT

E-handelsbolag med fokus på mode växer

Modejättarna tar marknadsandelar
1:24 min

Nätmodeföretaget Zalando, som delvis ägs av svenska Kinnevik, fortsätter växa. Enligt en preliminär kvartalsrapport som presenterades i morse hade bolaget en försäljningstillväxt på närmare 30 procent under det tredje kvartalet i år.

Zalando, som i dag säljer, kläder skor och accessoarer, berättar också att de nästa år även kommer att börja sälja skönhetsprodukter.

Bolagets konkurrent, brittiska e-handelsbolaget Asos kom med sin kvartalsrapport i går. Den visade på en försäljningstillväxt på 34 procent under det senaste räkenskapsåret som slutar i augusti.

Att modejättarna på nätet tar marknadsandelar av den fysiska handeln är tydligt.

En rapport från Svensk handel stil som kom förra veckan visar att försäljningen av både kläder och skor i den fysiska handeln har minskat med två respektive tre procent hittills i år och det här är tredje året i rad som butikerna backar.

H&M har som bekant ett stort antal butiker världen över, men de växer betydligt långsammare än sina nätkonkurrenter.

Enligt deras rapport som presenterades för tre veckor sedan hade omsättningen ökat med cirka fyra procent det senaste kvartalet.

I rapporten skrev vd:n Karl- Johan Persson att branschen är inne i en stor förändring till följd av digitaliseringen och att konkurrenslandskapet håller på att ritas om.

Hur stor del av bolagets omsättning som näthandeln står för är inte känt,  men de satsar på en årlig tillväxttakt på minst 25 procent framöver, enligt rapporten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".