Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Krav på snabba leveranser pressar transportnäringen

Publicerat måndag 23 oktober 2017 kl 08.03
"Det har blivit mer att göra."
(1:55 min)
E-handlare satsar på snabbare leveranser och det påverkar transportnäringen.
E-handlare satsar på snabbare leveranser och det påverkar transportnäringen. Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Allt fler e-handlare satsar på snabba leveranser och det skapar ett hårt tryck på transportbolagen.

Rolf Claesson har jobbat som budbilschaufför i snart tio år och han märker av förändringen.

– Jag har märkt att det är mer att göra och att det är fler hemleveranser.

Rolf ska precis avsluta sin arbetsdag som gått ut på att leverera paket med kläder och sportartiklar till 40 olika adresser i Stockholm. Rolf berättar att han allt oftare stöter på branschkollegor under sina arbetsdagar.

– När du levererar ett paket kan det dyka upp någon från något annat företag som är där och levererar mat eller något annat på samma adress. 

Kraven på att transportbolagen ska leverera snabbare och vid mer specifika tidpunkter ökar.

Den brittiska nätmodehandlaren Asos satsar nu på en ny tjänst, kunderna ska få sina varor levererade samma dag som de beställs. Erbjudandet gäller än så länge bara för kunder i Storbritannien, men även på den svenska marknaden blir det vanligare med korta leveranstider.

I Stockholm går det redan idag att få både mat och apoteksvaror levererade till dörren inom några timmar efter beställningen är gjord.

Asos tysklandsbaserade konkurrent Zalando, som delvis ägs av svenska Kinnevik, öppnade dessutom ett lager utanför Stockholm för några dagar sedan och inom kort ska svenska kunder kunna få så kallade omedelbara leveranser från dem.

Mattias Dahl som är vd på branschorganisationen Transportföretagen säger att branschen måste ställa om för att möta kundernas behov.

– Det handlar om att ställa om logistikflöden, köpa nya bilar eller lastbilar, hitta nya hubbar närmare konsumenter, ja det är en lång rad saker som behöver ske.

Mattias Dahl tror att branschföretagen kommer att växa så mycket de kommande åren att det kan bli svårt att få tag i personal med rätt kompetens.

– Vi har ett jättestort behov av att anställa på i princip alla positioner inom transportnäringen. Chaufförsyrket är ett bristyrke idag och bara där skulle vi kunna anställa 1000-tals chaufförer om de fanns tillgängliga.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".