Ett av Maersks containerfartyg. Foto: Björn Larsson Rosvall /TT.
Fartyget på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: Björn Larsson Rosvall /TT.

Svårt att straffa fartyg som fuskar med svavelutsläppen

Inte ett enda fartyg på tre år har ställts till svars
1:32 min

Möjligheten att straffa rederier som fuskar med svavelhalter i fartygens bränsle har inte hängt med när kraven på bränslet skärptes för tre år sen.

– Det hade ju varit bra om vi hade varit färdiga 2015 när regelverket infördes, för det visste ju alla. För trovärdigheten i ett system hade det varit bra att vara färdig då med sitt regelverk, säger Johan Mellqvist, biträdande professor på Chalmers.

Det var första januari 2015 som reglerna skärptes avsevärt när det gäller svavelhalterna i marina bränslen för fartyg i Nordsjön och Östersjön. Från 1 procent till nästan 0. En viktig förändring för miljön.

Men nya siffror från Chalmers visar att vart tionde fartyg bryter mot reglerna. Forskarna visar också på ett mönster. Vissa rederier verkar ha satt i system att fuska: fartyg som kommer sällan har oftare högre utsläpp liksom fartyg som är på väg ut ur den zon där de lägre utsläppshalterna

– Vi är en hårt konkurrensutsatt marknad och det här är rederier som vi konkurrerar med så det är klart jag blir besviken att se att det är så planerat. Det var nytt för mig och förvånande säger Pia Berglund, vice VD på branchorganisationen Svensk Sjöfart.

Trots fusket har inte ett enda fartyg på tre år ställts till svars för sina utsläpp i Sverige. Dagens regler anses för krångliga. Redan 2014 la Transportstyrelsen fram ett förslag på en slags administrativ avgift liknande böter för att lättare kunna straffa fartyg med för höga utsläpp men fortfarande har inget hänt.

– Det är ju en signal. Rederierna vet ju det här och då kommer de här 10 procenten tyvärr att fortsätta, säger Pia Berglund, vice VD på branchorganisationen Svensk Sjöfart.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".