Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Fejkkonton spred propaganda - nådde 126 miljoner amerikaner

Publicerat tisdag 31 oktober 2017 kl 00.08
Facebook arkivbild.
Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT

Minst 126 miljoner amerikaner tog regelbundet del av budskap producerade av ryska propagandaaktörer under den amerikanska presidentvalskampanjen.

Innehållet såg ut som att de kom från vanliga Facebookanvändare, men företaget menar att kontona var systematiskt skapade av ryska aktörer för att sprida desinformation och falska nyheter.

Omfattningen av de till synes vanliga kontona är flera gånger större än vad Facebook tidigare uppgivit.

Det här visar interna dokument som flera amerikanska medier tagit del av, i veckan kommer bland andra representanter för Facebook att frågas ut i den amerikanska kongressen.

Även företaget Google och dess kanal Youtube kommer, enligt medierna, vittna om att deras plattformar användes för att till exempel sprida över tusen videor med desinformation. 

Tidigare har företaget Facebooks ledning hävdat att den största ryska påverkan på sajten under den amerikanska valrörelsen var i form av annonser, men ändrar nu den bedömningen och säger alltså att till synes vanliga Facebookkonton stod för den största spridningen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".