Ryssland, dator, facebook, ryssutredning
1 av 2
En man loggar in på Facebook. Foto: Leif R Jansson/TT.
2 av 2
Vad är tillåtet, och vad är inte okej? Foto: Leif R Jansson/TT. / TT

Rysk trollfabrik nådde över 100 miljoner användare

Nya siffror på hur många som nåddes av "fake news"
2:37 min

Efter gårdagens åtal mot Trumps tidigare kampanjchef, en del av den omfattande Rysslandsutredningen, riktas nu blickarna mot Facebook, Twitter och Google.

I dag inleds förhör i den amerikanska kongressen om hur dessa sociala medieföretag kan ha utnyttjas av Ryssland i landets försök att påverka det amerikanska presidentvalet. Och påverkanskampanjen verkar inte ha upphört.

Facebook kommer i dag att berätta om hur ryska propagandaaktörer nått omkring 126 miljoner amerikanska Facebookanvändare med sina uppdateringar mellan 2015 och 2017. Det är mer än tio gånger så många användare som företaget tidigare uppgett – allt enligt amerikanska medieuppgifter inför dagens kongressförhör.

Kontona har varit utformade som vanliga Facebookanvändares och har spridit artiklar om ämnen som rör upp starka känslor i USA som exempelvis rasfrågor och vapenlagar.

Företagen som idag ska vittna har tidigare fått kritik för att de inte fullt ut samarbetat med politikerna om vad man egentligen känner till om rysk aktivitet i samband med valet.

Men de ryska påverkansförsöken är långt ifrån över - det säger Bret Shafer på det Washingtonbaserade forskningsprojektet Alliance for securing democracy som kartlägger Twitterkonton med kopplingar till Ryssland.

– Aktiviteten är lika hög nu som under valkampanjen säger Bret Shafer som hoppas att Twitter och de andra företagen får tuffa frågor idag av politikerna och att företagen också väljer att berätta mer än de gjort tidigare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".