Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny bluff lurar bankkunder med BankID

Publicerat onsdag 1 november 2017 kl 07.00
Svårt att få pengarna tillbaka
(0:52 min)
Bankid app i telefon.
Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT

Polisen varnar för bedragare som lurar bankkunder när de använder BankID. Bedragarna uppmanar bankkunderna att lämna ut sina inloggningsuppgifter.

Den som följer det rådet blir bedragarnas offer, säger polisen Jan Olsson.

– Om du gör det, då är det bedragaren som kommer in på din internetbank och har full tillgång till alla dina konton och stjäl alla dina pengar.

Sedan tidigare förekommer olika former av bedrägerier kopplade till BankID.

Det här är den senaste metoden. Bedragarna säger att de kommer från polisen eller från någon bank. De ringer runt till bankkunder och säger till dem att de är utsatta för någon form av stöld från bankkontot.

Den som blir uppringd uppmanas att lämna ifrån sig uppgifterna till sitt BankID.

Då ska bankkunden få hjälp att spärra sitt konto, säger bedragarna.

– I och med att man själv har lämnat ut sin inloggning till någon annan, vilket man inte får, så är det väldigt otroligt att banken ersätter dig ekonomiskt för den förlust du gör.

– De senaste två veckorna ser vi en stor uppgång. Och det kan vara upp till en handfull personer om dagen som blir lurade på det här sättet, säger Jan Olsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".