Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Lag i strid med lärarnas etik

Publicerat torsdag 2 november 2017 kl 05.00
Saknar riktlinjer för vad aktivt deltagande i studier betyder
(1:53 min)
Lärare, klassrum, gymnasiet
Arkivbild från ett klassrum. Foto: Roald, Berit

Yrkesetiskt råd ger lärare stöd som inte vill lämna uppgifter till Migrationsverket. "Den nya gymnasielagen riskerar läraretiken", enligt  Lärarnas yrkesetiska råd.

– Professionsmässigt ska vi arbeta med undervisning, vi ska inte hålla på med myndighetsinsamling. Den enda myndighetsutövning vi egentligen har är betygssättning och bedömning, men inte utifrån vad Migrationsverket eller andra säger, säger Jesper Rehn som är ordförande i Lärarnas yrkesetiska råd.

Den nya lagen som trädde i kraft i somras gör det möjligt för en del elever att få förlängt uppehållstillstånd för att gå klart gymnasiet, om dokumentation som exempelvis betyg eller närvarointyg visar att eleven deltagit aktivt i sina studier. 

Lärarnas yrkesetiska råd, som är ett fristående organ grundat av de båda lärarförbunden skriver i sitt senaste uttalande att det här riskerar att hamna i konflikt med yrkesetiken, på flera sätt.

Lärare riskerar att utsättas för påtryckningar från såväl myndigheter som från elever eller anhöriga. Det kan också bryta mot principen om att läraren ska ta ansvar för elevens bästa när det gäller lärande och utveckling.

– Det är rollen som lärare, professionsutövandet som man är och tafsar på. Vi måste absolut dokumentera, men vem ska det vara till för? Det måste ju vara till för elevens kommande utveckling, inte för en annan myndighet. Det är ju inte för dem vi gör en bedömning och har aldrig gjort, säger Jesper Rehn.

Många lärare har hört av sig till yrkesetiska rådet med frågor om lärarens roll i den nya lagen, enligt Jesper Rehn och att rådet nu uttalat sig kan fungera som ett stöd, något att hänvisa till om en lärare inte vill lämna underlag till Migrationsverket.

En försvårande omständighet, enligt Jesper Rehn är att det fortfarande saknas föreskrifter om vad aktivt deltagande i gymnasiestudierna faktiskt ska betyda konkret. Ännu har regeringen inte givit något myndighet i uppdrag att utforma sådana.

– Om det finns tydliga riktlinjer då vet alla att det är det här som ligger till grund för om jag får uppehållstillstånd eller inte, säger Jesper Rehn.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".