En stor skylt med Facebooks gillatumme.
Foto: JUSTIN SULLIVAN/TT

Reklam höjer vinsten för Facebook

Högre vinst än marknaden förväntat
1:09 min

Facebooks vinst tog ett rejält skutt och ökade med 79 procent under det tredje kvartalet. Det är framförallt intäkter från annonser i mobilen som bäddat för det urstarka resultatet, rapporterar Reuters.

Totalt blev vinsten 4,7 miljarder dollar, vilket är mer än vad marknaden hade förväntat sig.

Det är ett kvartal som för Facebooks del har dominerats av rapporter om ryska påverkanskampanjer, men samtidigt fortsätter vinsten att rusa.

Reklamintäkterna steg med 49 procent och uppgick enligt nyhetsbyrån Reuters till 10,14 miljarder dollar, ungefär 84 miljarder svenska kronor. Det är framförallt mobilannonserna som är den stora kassakon för Facebook och som står för 88 procent av reklamintäkterna.

Samtidigt befinner sig Facebook mitt i en storm av kritik för sin hantering av politisk reklam och så kallade falska nyheter.

Minst 3 000 politiska annonser ska ha köpts av ryska medborgare och över 80 000 inlägg ska ha postats vilka kan ha nått 126 miljoner amerikaner.

Lagstiftare har hotat om hårdare reglering och ställt bolagets chefsjurist Colin Stretch till svars i en utfrågning i representanthuset tidigare i veckan. Inget av detta kommenterar Facebook i sin delårsrapport, rapporterar Reuters.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".