Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Kreml bakom investering i Facebook

Foto: Alexander Zemlianichenko/TT
Kreml. Foto: Alexander Zemlianichenko/TT

Kreml har ekonomiskt backat upp den ryske affärsmannen Jurij Milners stora investeringar i Facebook och Twitter, visar spår från den nya paradisläckan. Milner har också köpt in sig i ett företag grundat av Jared Kushner, USA:s president Donald Trumps svärson.

Historien är den ena av två ur läckan som gäller rysk-amerikanska företagsaffärer med en politisk underton. Den andra rör USA:s handelsminister Wilbur Ross, som gör affärer med president Vladimir Putins svärson Kirill Sjamalov och oligarker som direkt eller indirekt är föremål för amerikanska sanktioner.

Dokument visar nu att Kreml-ägda VTB Bank i tysthet placerade 1,6 miljarder kronor i fonden DST Global som använde pengarna för att köpa aktier i Twitter 2011.

De visar också att ett dotterbolag till den Kreml-kontrollerade energijätten Gazprom kraftigt finansierade ett bolag i skatteparadis som tillsammans med DST Global en tid ägde aktier för över 8 miljarder kronor Facebook.

DST Globals grundare, den ryske miljardären Jurij Milner, gjorde en rejäl hacka när han sålde sin andel strax efter Facebooks notering på börsen 2012 och Twitters 2013.

Inget tyder på att det ryska presidentkansliet fick inflytande över Twitter och Facebook eller fick information inifrån bolaget som följd. Men avslöjandet visar att Kreml hade ekonomiska intressen i amerikanska sociala medier några år innan Ryssland anklagades för att blanda sig i 2016 års presidentval i USA.

Avslöjandet kommer samtidigt som kongressen i Washington utreder de amerikanska internetjättarnas roll i spridningen av rysk desinformation i samband med Donald Trumps framgångsrika presidentkandidatur.

Det är känt att Milner investerade i Twitter och Facebook — men uppgifterna om stödet från ryska staten är nya. Pusslet har kunnat läggas med spår i Isle of Mans bolagsregister, de så kallade Panamadokumenten som läckte ut 2016, samt den nya paradisläckan, som tyska Süddeutsche Zeitung delat med journalistnätverket ICIJ.

Facebook och Twitter säger sig noga ha granskat Milners investeringar.

De hade bara med affärer att göra, inte politik, enligt Milner, som är bosatt i Silicon Valley i Kalifornien. Han medger uppbackning från VTB Bank men säger att bara fem procent av hans investeringar har finansiering från ryska staten. Banden till Gazprom säger han sig inte ha känt till.

Milner påpekar att affärerna gjordes när USA och Ryssland hade bättre relationer.

– Det var en annan tid. Det slog mig ens aldrig då att VTB Bank skulle vara någonting annat än bara en investerare för oss, säger han till The New York Times, samarbetspartner i paradisläckan med svenska TT, SVT och över 90 andra medieföretag.

VTB Bank — Rysslands näst största - är belagd med sanktioner av USA efter invasionen av Krim 2014.

– Å ena sidan är det en bank, å andra sidan Kremls verktyg. Vad än Kreml vill ha så är VTB berett att utföra det, säger Sergej Aleksasjenko, rysk bankexpert som satt i VTB:s styrelse på 1990-talet.

VTB hävdar att man är en "helt och hållet kommersiell bank" som "aldrig ingått några politiskt motiverade affärer".

2015 gick Milner också in i bolaget Cadre, som driver en sajt för fastighetsinvesteringar. Det är grundat av Jared Kushner, Trumps svärson och nära rådgivare i Vita huset. Cadre har en sajt för fastighetsinvesteringar.

Enligt Milner själv investerade han 7 miljoner kronor av sina egna pengar i Cadre. Inget kom från DST Global, säger han. Milner säger sig ha träffat Kushner bara en gång och att investeringen bara har med affärer att göra, inte politik.

När Jurij Milner var barn, säger han, varnade pappan honom: "Snälla, ge dig inte in i politiken".

– Eftersom jag tillbringade större delen av mitt liv i Sovjetunionen var det en princip jag höll på då och som jag fortfarande håller på.

Kushner och Cadre har avböjt kommentar. Putins talesman Dmitrij Peskov hälsar att Kreml "inte kan tala å deras vägnar".

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".