Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Svenska elever är bra på demokrati

Däremot är skillnaden mellan olika elevgrupper stor
2:17 min
Elever på Järvaskolan i Kista.
Elever på Järvaskolan i Kista. Foto: Järvaskolan

Svenska åttondeklassare placerar sig högt i en ny internationell kunskapsmätning om samhällsfrågor. De svenska eleverna har dessutom förbättrat sina resultat mest sedan den förra mätningen 2009.

Annet går i åttonde klass i Järvaskolan i Kista i nordvästra Stockholm, och där får de lära sig mycket om demokrati och samhälle, tycker hon.

– Ibland jobbar vi i böcker och lär oss. Och sen har vi också debatter och vi pratar. Och alla får säga sina åsikter, och även om folk inte har samma åsikter så respekterar vi varandra, säger Annet.

I den internationella undersökningen – ICCS 2016 – så har åttondeklassare i 21 olika länder fått svara på kunskapsfrågor om samhälle och demokrati, om mänskliga rättigheter, rösträtt, om parlamentets, domstolarnas och journalisternas roll.

Och Sverige placerar sig på en tredjeplats, strax efter Danmark och Taiwan. Men det är de svenska åttondeklassarna som höjt sina resultat mest sedan den förra mätningen 2009. Noterbart är dock att många stora länder, som USA, Tyskland och Storbritannien, inte deltagit.

Eleverna har också fått svara på en del värderingsfrågor, kring jämställdhet till exempel. Och här uttrycker de svenska eleverna ett starkt stöd för jämlikhet mellan könen och för lika rättigheter oberoende av etnicitet.

Och det här resultatet är mycket glädjande, säger utbildningsminister Gustav Fridolin när vi fångar honom under en mellanlandning i Tyskland.

– Det är klart att i en tid av fake news och propaganda, och där kunskap i sig ifrågasätts, så spelar det väldigt stor roll att vi är ett land där ungdomar ställer upp på demokratin och ser värdet av kunskap och informerade åsikter. Det är någonting där resten av världen kan inspireras av oss, säger Gustav Fridolin.

Däremot märks en stor skillnad mellan olika elevgrupper i den svenska skolan. Tjejer presterar betydligt bättre än killar, och elever med svensk bakgrund bättre än elever med utländsk bakgrund. Här är skillnaderna större i Sverige än i de flesta andra deltagande länder.

Oroväckande, tycker Gustav Fridolin. Och att det är en skillnad mellan inrikes och utrikes födda, det ser också Darin Shnino, som är lärare i svenska och SO-ämnen på Järvaskolan.

– Utan tvekan kan jag säga att det finns en stor skillnad mellan inrikesfödda och utrikesfödda elever här, i synen på vad de har rätt till, vad som är deras rättigheter och vad de tror att de är kapabla till. Vad de uppfostras till att bli, säger Darin Shnino.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".