Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Grafik: Mediemätaren – politik i nyheter och sociala medier

Hur mycket syns partierna och politikerna i nyheter och sociala medier? Vilka ämnen tas upp mest? Ekot och Sifo presenterar Mediemätaren.

Mätperioden är september - oktober, om inget annat anges.

Innehåll
Traditionella nyheter: Ämnen Partier Partiledare Vinkel
Googlesökningar: Ämnen Partier Partiledare

Tidningar, radio och TV − partierna i nyhetsfokus

Sverigedemokraterna har synts mer i riksmediernas huvudnyheter jämfört med tidigare mätperiod, de går om Centerpartiet och ligger nu på tredje plats bland partierna. Även Miljöpartiet har synts mer än tidigare.



Tidningar, radio och TV − partiledarna i nyhetsfokus

Annie Lööf har fått mer utrymme i mediernas toppnyheter. Miljöpartiets språkrör syns sällan i de tunga nyheterna. Moderaterna företräds av två partiledare under den här mätperioden.



Tidningar, radio och TV − positiva eller negativa sammanhang

Socialdemokraterna dominerar riksmediernas tyngsta nyheter, men ofta syns partiet i ett negativt nyhetssammanhang (positivt eller negativt sammanhang benämns i grafen som ”vinkel”).
Generellt är nyheterna för partierna ofta negativa. Bevakningen av Vänsterpartiet är denna gång neutral, en del av nyheterna har handlat om budgetsatsningar eller vinster i välfärden, men publiciteten har varit liten.

Siffrorna anger antal positiva nyheter, minus antal negativa nyheter, samt antal toppnyheter per parti.



Tidningar, radio och TV − ämnen som dominerat

Rapporteringen om skandaler och det ”politiska spelet” dominerar mediernas huvudnyheter. Bakom beteckningen ”det politiska spelet” finns bland annat diskussionerna om regeringsfrågan och relationerna i alliansen, och kritiken mot Moderaternas förra partiledare Anna Kinberg Batra. ”Skandalerna” handlar bland annat om Transportstyrelsen, Tomas Bodström och Allra-affären, och den sverigedemokratiska ledamot som anklagas för sexuella trakasserier.
Utöver det ”politiska spelet” och ”skandaler” dominerar sakfrågorna invandring samt brott och straff.



Sociala medier − genomslag för partierna på de olika plattformarna

De tre största partierna i opinionen är tunga även inom sociala medier. Under mätperioden har Socialdemokraterna nämnts i absolut störst andel inlägg på Twitter, medan Sverigedemokraterna är störst samtalsämne på Instagram. Moderaterna har ett litet övertag på Facebook. Lägg märke till att Twitter är det sociala medium där vi kan söka igenom den största andelen av de totala inläggen, se mer nedan.
Siffrorna visar andelen inlägg som nämner respektive parti. Inlägg kan nämna flera partier, därför blir den totala siffran större än 100 procent.

Sociala medier − ton och genomslag för partier

På Twitter nämns Socialdemokraterna mest, men sammanhanget är ofta negativt. Moderaterna och Sverigedemokraterna syns inte lika mycket, men sammanhanget är mindre negativt. Även På Facebook – åtminstone den öppna del som vi kan undersöka – nämns Socialdemokraterna mest, följt av Moderaterna och Sverigedemokraterna. Sverigedemokraterna omskrivs mest negativt.
Siffrorna för ”ton” anger antal inlägg med positiv ton, minus antal med negativ ton.

Twitter
Facebook

Sociala medier − ämnen som dominerat

Andel av inläggen med flest reaktioner i sociala medier som rör olika sakfrågor kopplade till partierna inom kategorin ”skandaler och politiskt spel” finns bland annat affären kring Transportstyrelsen och bråket kring förra moderatledaren Anna Kinberg Batra. ”Valrörelse/partiledardebatter” handlar bland annat om partiledardebatterna i Agenda och i riksdagen. Inlägg kan nämna flera ämnen, därför blir den totala siffran större än 100 procent.

Twitter
Facebook

Sociala medier − synlighet för partierna över tid

Andelen inlägg som nämner partierna under perioden. Inom Twitter dominerar Socialdemokraterna. Moderaterna har stigit i oktober, då nye partiledaren Ulf Kristersson valts och partiet haft stämma. Inom den offentliga delen av Facebook nämns M mest. Inlägg kan nämna flera partier, därför blir den totala siffran större än 100 procent.

Twitter
Facebook
Instagram

Sociala medier − synlighet för partiledarna över tid

Andelen inlägg som nämner partiledarna. Socialdemokraterna dominerar på Twitter och Facebook. Nye moderatledaren Ulf Kristersson har stigit under oktober. Inlägg kan nämna flera partiledare, därför blir den totala siffran större än 100 procent.

Twitter
Facebook
Instagram

Så är mätningen gjord

Analysperiod: 1 september - 31 oktober 2017

Traditionella nyheter

Medieurval: SR Ekot 16:45, SVT Rapport 19:30, TV4 Nyheterna 19:00, Expressen, Aftonbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten

Politiska toppnyheter: Nyheter med politiskt parti nämnt på förstasida (tidning), eller i löpet eller förstanyhet (SR Ekot, Rapport, TV4). Hela artikeln eller inslaget har bedömts.

Sakfrågor: Har kodas per artikel/inslag. När flera sakfrågor förekommer i samma artikel/inslag registreras den som ges störst fokus i respektive artikel/inslag.

Sociala medier

I de sociala medierna undersöker vi innehållet på Twitter, Facebook och Instagram. Här mäter vi hur mycket partier och partiledare nämns. Därefter gör vi ett urval av det innehåll vi fått fram från Facebook och Twitter och analyserar vilka samhällsfrågor det handlar om. Och om det som skrivs om partierna och partiledarna är positivt eller negativt.

På Twitter kan vi söka på alla inlägg som gjorts på svenska. På Facebook kan vi endast se vad offentliga konton skriver om partier och partiledare. Dessutom kan vi se de redaktionella artiklar som delas, kommenteras och gillas, även på privata konton.

På Instagram kan vi bara mäta innehållet från offentliga konton, och där en hashtag anges.

 

Läs mer om hur undersökningen är gjord

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".