Trelleborg.
1 av 2
Martin Falkenby, chefredaktör på Trelleborgs Allehanda, och (t v) prenumeranterna Agneta Olsson och Gun Britt Nilsson, inte helt nöjda med tidningens nya utgivning. Foto: Odd Clausen.
Tredagarstidning.
2 av 2
Trelleborgs Allehandas 8.000 prenumeranter får bara papperstidningen tre dagar i veckan i stället för sex. Samtidigt sänks priset med 30 procent. Foto: Odd Clausen.

Tidningskris: Trelleborgs Allehanda halverar sin utgivning

Chefredaktören: Vi skär hellre i distributionen än i den lokala bevakningen
1:56 min

Trelleborgs Allehanda prövar nu en ny modell för att klara de minskade annonsintäkterna, i sviterna av tidningskrisen.

Tidningen halverar nu sin utgivning från sex dagar i veckan till tre.

– Dagstidningarna har problem i hela Sverige i dag, och vi skär hellre i distributionen än i den lokala bevakningen, säger Martin Falkenby, chefredaktör för Trelleborgs Allehanda.

Syftet är att hinna göra bättre journalistik, säger Martin Falkenby. Men alla prenumeranter uppskattar inte förändringen

– Är man van vid att sitta med morgontidningen vid morgonkaffet, och den inte kommer tre dagar i veckan, som man är van vid, det är klart att det ställer till det, inte minst känslomässigt. "Var är tidningen? Vad ska jag göra nu?"

– Samtidigt levererar vi en så pass bra produkt tisdag, torsdag och lördag med mer fördjupat innehåll än vad vi mäktade med förr, med sexdagarsfrekvensen, säger Martin Falkenby.

Men i måndags kom det ingen tidning?

– I måndags ingen tidning. Tidningen kommer tisdag, torsdag och lördag. Vi rubbar folks vanor lite grann, men vi känner oss tvungna till det, säger Martin Falkenby.

I tidningens reception står två av tidningens 8 000 prenumeranter: Agneta Olsson och Gun Britt Nilsson. De får information om hur man läser digitalt, när papperstidningen inte kommer.

– Jag tycker inte om det, men det får gå, säger Agneta Olsson.

– Nu missar man börsen, och läsa om hästarna kan man inte heller, beklagar sig Gun Britt Nilsson.

Det är exempel på material som Trelleborgs Allehanda inte håller läsarna med längre, förklarar Martin Falkenby.

– Ja, det har väckt reaktioner, mer än att tidningen inte finns där. "Var är börsen? Hur ska jag kunna ta del av lottoraden" och sådant som vi har tagit bort. För det kan man ta del av på annat håll.

Minskade annonsintäkter har tvingat svenska dagstidningar till en uppsjö olika åtgärder för att också reducera kostnaderna. Trelleborgs Allehanda är först med den här modellen, och chefredaktör Martin Falkenby säger att det är en bra förändring, som han tror fler dagstidningar kommer att välja i framtiden.

– Liknande projekt har ju genomförts, där man har minskat antalet utgivningsdagar på landsortstidningar, från sex dagar till fem eller från fem till tre.

– Där har man ju samtidigt skurit ner på den lokala bevakningen, alltså minskat redaktionen. Det vill inte vi göra, säger Martin Falkenby.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".