Skylt i butiksdörr: Tourist Center
1 av 3
På tre år har de auktoriserade turistbyråerna minskat med en sjättedel. Foto: Ulla Engberg/Sveriges Radio
Utsidan av en byggnad, skylt Uppsala Tourist Center.
2 av 3
Turistbyrån i Uppsala slår igen vid årsskiftet. Foto: Ulla Engberg/Sveriges Radio
Blond kvinna tittar in i kameran
3 av 3
Tiina Mykkänen, vd Destination Uppsala. Foto: Ulla Engberg/Sveriges Radio

Allt fler traditionella turistbyråer slår igen

Destination Uppsala: Antalet fysiska besökare har minskat
2:14 min

På några år har var sjätte auktoriserad turistbyrå slagit igen, samtidigt som allt fler kommuner satsar mer på information online och i sociala medier.

Sedan 2015 har antalet bemannade turistbyråer minskat med en sjättedel, visar siffror från branchorganisationen Visita, som auktoriserar landets turistbyråer.

Bland de kommuner som stängt ned sin traditionella turistbyrå finns Malmö, Helsingborg, Örnsköldsvik, Motala och Värnamo. Vid årsskiftet stängs turistbyrån i Uppsala.

– Vi har under många år sett hur antalet fysiska besökare som kommit in genom turistbyråns dörrar har minskat, samtidigt som vi ser en väldigt stor ökning i hur man söker information genom de digitala medierna, säger Tiina Mykkänen, vd på Destination Uppsala.

För sex till sju år sedan var det runt 120 000 personer per år som klev in genom dörren till turistbyrån i Uppsala, i dag ligger det på knappt 40 000 besökare. De flesta kommer på sommaren. 

Tiina Mykkänen menar att det beror på att folk numera ofta tar reda på mycket av den information man behöver om en stad innan de ens kommer dit.

Allt fler kommuners turist-service väljer också att satsa på ökad närvaro på internet och i sociala medier, kanske i kombination med tillfälliga informatörer ute på stan när det är högsäsong och något speciellt evenemang.

Så kallade info-points ökar också, där museipersonal, hotellreceptionister och andra utbildas och löpande förses med information och tips om vad som är på gång i området, som en slags outsourcad minituristinformation.

I Uppsala ser man det som ett sätt att nå fler besökande med samma pengar som annars går åt till hyra och bemanning av den fysiska turistbyrån.

– Det är absolut inte en besparing, utan nu vill vi satsa de två miljoner som vi satsat i många år på att nå ännu fler. Så 40 000 kontakter ska bli betydligt fler kontakter, säger Tiina Mykkänen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".