En rullstol spänns fast i en färdtjänstbil.
Foto: Mel Evans/TT.

Färdtjänstförare fick köra trots sexuella ofredanden

"Det skulle hänt något tidigare"
1:09 min

En taxichaufför som körde färdtjänst i Östersund fick fortsätta köra funktionsnedsatta trots att han fått varningar om sexuella trakasserier och blivit polisanmäld, det avslöjar P1 programmet Kaliber.

Kommuner och landsting har lämnat över kontrollen av vilka förare som kör färdtjänst till taxibolagen och att de själva inte alltid vet vilka det är som sitter bakom ratten.

Kristina var en av de färdtjänstresenärer som utsattes för övergrepp av färdtjänstchauffören i Östersund.

– Jag kommer alltid tycka det att det skulle hänt något tidigare.

I maj 2013 skulle hon hem från ridskolan. Men när färdtjänstchauffören stannat utanför hennes LSS-boende, tog han på henne innanför hennes kläder.

– Han förklarade i detalj hur han skulle göra mig upphetsad om jag gick med på att ligga med honom. Då vart man liksom jävligt skraj.

Östersund köper som många andra kommuner och landsting sin färdtjänst från privata taxibolag. Chauffören hade innan övergreppet blivit varnad av sin arbetsgivare för sexuella trakasserier. Kristina polisanmälde, men chauffören fick fortsätta köra och fick ytterligare en varning för sexuella trakasserier och utsatte ytterligare en färdtjänstresenär för ett övergrepp innan han fick sluta. 2015 dömdes han för sexuellt ofredande mot Kristina och en annan färdtjänstresenär.

Per-Åke Petterson var fram till i våras VD för taxibolaget som kör färdtjänst i Östersund. Han jobbar inte kvar där, men sitter i styrelsen för branschorganisationen Svenska Taxiförbundet. Han tycker han tog rätt beslut i att inte stänga av chauffören tidigare.

– Med information som jag hade vid de här tillfällena så tycker jag ändå att jag tog rätt beslut.

Det är kommunen som ska se till att det finns färdtjänst av god kvalitet. Men kommuner och landsting lägger i flera fall över ansvaret för vilka chaufförer som kör på taxibolagen, däribland Östersunds kommun. De visste inte att chauffören som utsatte Kristina för övergrepp hade varnats för sexuella trakasserier. Och enligt Maria Boberg, tillförordnad chef för den förvaltning som ansvarar för färdtjänsten i Östersund, kan de inte heller tvinga taxibolaget att stänga av förare.

– Så här är upplägget att det är en leverantör som styr själva leveransen av produkten, av varan.

Det finns kommuner som gör annorlunda. I Göteborg kan kommunen kräva att chaufförer inte får köra färdtjänst för dem när de till exempel utreder ett klagomål som kommit in. De har också listor på alla chaufförer som kan köra för dem. Men när Kaliber med hjälp av lokala P4-kanaler begär ut information om chaufförer som kör färdtjänst från andra kommuner och landsting får vi i flera fall svaret att några listor över chaufförer inte finns.  Man hänvisar till taxibolagen. Så också i Östersund.

– Ja, vad de heter och så det känner vi att det är inte relevant utan vi litar på att leverantören gör ett bra jobb och har koll på sina anställda.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".