Sofia Olsson Olsén. Foto: Maja Suslin/TT.
1 av 3
Sofia Olsson Olsén. Foto: Maja Suslin/TT.
Aftonbladet den 26 oktober 2017.
2 av 3
Aftonbladet. Foto: Ann Törnkvist/Sveriges Radio.
Joakim Wallerstein
3 av 3
Joakim Wallerstein, kommunikationschef SD. Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

SD får inte annonsera i Aftonbladet under valåret

"Inte intresserad av att torgföra deras budskap"
1:36 min

Sverigedemokraterna kommer inte att få annonsera i Aftonbladet i samband med valet nästa år.

Det konstaterar tidningens publisher Sofia Olsson Olsén i Ekots lördagsintervju.

Lyssna på hela lördagsintervjun här!

I Ekots lördagsintervju fick Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén frågan om Sverigedemokraterna kommer att få annonsera i tidningen i samband med valåret 2018.

På den frågan svarade Olsson Olsén tydligt nej:

– Jag är inte intresserad att på annonsplats torgföra deras budskap. De står inte för de värderingar som Aftonbladet står för, säger hon.

Däremot kommer tidningen att bevaka SD och tillåta debattartiklar från partiet. Sofia Olsson Olsén säger i intervjun att hon måste få vara värderingsstyrd i sitt utgivarskap.

– Jag har vägt fram och åter, men nu landat i att jag måste gå in mig själv. Jag som utgivare måste tillåtas ha känslor och värderingar.

– Det är säkert utgivare som kommer att landa i någonting helt annat än vad jag har landat i.

Sverigedemokraterna är det tredje största riksdagspartiet i Sverige och på frågan varför SD särbehandlas svarar hon:

– För att de inte har de värderingar som jag tycker är acceptabla i Sverige i dag.

Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein säger till TT att Aftonbladets beslut försvårar valarbetet för partiet.

– Det är viktigt med politisk annonsering under en valrörelse. Om ett parti inte får annonser försämrar man möjligheten för väljarna att förstå vad ett parti står för, säger Joakim Wallerstein.

Redan inför valet 2010 fattade Aftonbladets dåvarande chefredaktör Jan Helin beslut om att inte tillåta SD-annonser i tidningen. Och Joakim Wallerstein är inte förvånad över Sofia Olsson Olséns beslut.

– Aftonbladet är ju en tidning som delvis ägs av LO. Och att de använder alla medel de kan för att försvåra vår valrörelse är väl inte så konstigt kanske. De är desperata.

Enligt Joakim Wallerstein är det inte första gången som tidningar har försökt påverka partiets annonsering.

– De går in och försöker att påverka och ändra våra budskap till och från eller stoppa oss med väldigt kort varsel. Vi har arbetat länge med att bygga upp egna starka kanaler i sociala medier för att vi inte kan lita på hur tidningar kommer att bete sig, säger Joakim Wallerstein.

Mer om Medier & journalistik

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".