Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Nya låsvanor kräver nytt försäkringstänk

Publicerat onsdag 22 november 2017 kl 03.10
"Måste vara försiktiga med vilka vi släpper in"
1:02 min
Det blir vanligare att kunna låsa upp dörren med en app.
Allt fler vill kunna låsa upp dörren med en app. Foto: Bertil Enevåg Ericson / TT

Allt fler vill kunna släppa in personer som ska leverera varor som har köpts på nätet, städpersonal eller hundvakter i sin bostad utan att någon är hemma. Försäljningen av så kallade digitala lås ökar.

Men att låta någon komma in i ens hem innebär också en risk.

– Vi kan ju förstå att man ser en förenkling i vardagen men våra villkor har inte ändrats för det så visst ligger ett ansvar för kunden fortfarande om man släpper in sådana leverantörer, säger Jenny Rudslätt från försäkringsbolaget IF. 

Växande e-handel och delningsekonomi har lett till ett ökat intresse för digitala lås. Anledningen är att många vill kunna släppa in leverantörer av paket eller städpersonal i bostaden utan att dela ut en extra nyckel. Det säger Kristoffer Wadman som är affärsutvecklingschef på låsföretaget Assa Abloy. 

– Väldigt många av de låsen vi säljer i dag till privatpersoner är digitala. Men jag tror att det är den här kombinationen av tjänster som gör att vi kommer att gå från "early adopters" som vi kallar det till att gemene man skaffare ett digitalt lås.

En rundringning till tre olika försäkringsbolag som Ekot har gjort visar att de ser en ökning av frågor från kunder om digitala lås. Flera av låsen har också blivit godkända av försäkringsbolagen och behandlas som ett vanligt lås om det skulle bli inbrott. Släpper man in okända aktörer i hemmet finns det däremot anledning att tänka till. 

– I nuläget så är det ju så att om du släpper in någon obehörig som stjäl så gäller inte hemförsäkringen, säger Jenny Rudslätt. 

Flera av låsföretagen har därför egna försäkringslösningar och enligt Jenny Rudslätt arbetar nu försäkringsbolagen tillsammans med flera olika aktörer för att hitta lösningar som ska passa den nya marknaden. Bland annat diskuterar man om det ska vara kundens ansvar, vars bostad det gäller eller om leverantörerna ska ha ett särskilt ansvar för sina anställda.

– Där har man inte riktigt landat i vem som ska bära det ansvaret.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".