Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal med giftig rök som sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå in och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat idag kl 17.16)

Alkoholfri öl ökar när bryggerierna blir fler

Publicerat fredag 24 november 2017 kl 04.00
Fredrik Sörbom, Svenska Bryggerier: Möjligt att det är större än lättölet om ett par år
(1:48 min)
Det alkoholfria ölet ökar i volym och väntas gå om det lättölet. Foto: Peter Weyde, Sveriges Radio
1 av 2
Det alkoholfria ölet ökar i volym och väntas gå om det lättölet. Foto: Peter Weyde, Sveriges Radio
Den svenska bryggerinäringen är en starkt växande näring. Foto: Peter Weyde, Sveriges Radio
2 av 2
Den svenska bryggerinäringen är en starkt växande näring. Foto: Peter Weyde, Sveriges Radio Foto: Peter Weyde

De svenska bryggerierna blir allt fler samtidigt som dryckesvanorna förändras. Nu hoppas branschen på ökad export.

Antalet svenska ölbryggerier har nu passerat 309 stycken.
För tjugo år sedan fanns det 18 i hela landet. Det är de små mikrobryggerierna som växt fram de senaste 5 åren som står för tillväxten. 

– Förmodligen är vi bland det bryggeri-tätaste landet inom EU i dag, säger Fredrik Sörbom, tekniskt ansvarig för branschorganisationen Sveriges Bryggerier

– Jag minns när vi gick ut med att vi passerat 100-strecket när det var 100 bryggerier. Då trodde man väl inte att det kunde komma ens 200 bryggerier. Men utvecklingen har ju visat sig ännu kraftfullare.

Även om den svenska bryggboomen mattats något under året är det en bransch i fortsatt uppåtgående. Tre nya bryggerier startas varje månad.

Men trots en kraftig inhemsk tillväxt så ligger den svenska ölkonsumtionen på en jämn nivå. Drygt 480 miljoner liter öl konsumeras varje år och framtiden för näringen kan bli den utländska marknaden. Som för en annan dryck som nått stora exportframgångar menar Fredrik Sörbom

– Förra året exporterade vi 112 miljoner liter cider utomlands. Det finns till och med som en ny kategori, kallad ”Swedish Cider” som utländska bryggerier kopierar för att produkten ska se svensk ut. 

– Så det finns väl inget som säger att inte ölet kan göra samma resa.

På Exportrådgivningsorganet Business Sweden märker man av utvecklingen. Fler inom bryggerinäringen tar kontakt för att få råd och hjälp kring exportfrågor.

– Det är klart att det alltid finns en risk för överetablering men just nu så verkar det inte finnas någon större risk, säger Christer Andersson, exportrådgivare för område Östergötland och Kalmar.

– För det för att det är ju ett intresse som ökar väldigt mycket i många länder.

– Vi ser ju också faktiskt om vi tittar bara i Sverige så finns det ju ett ökat intresse också för alkoholfria alternativ vilket är rätt intressant, säger Andersson.

Det stora trendbrottet i konsumtionsmönstret är det alkoholfria ölets ökning i Sverige. En ökning på 500 procent under 5 år. Detta samtidigt som det svenska lättölet rasar i försäljning.

Vid millennieskiftet såldes drygt 60 miljoner liter lättöl och i fjol rekordlåga 16 miljoner liter.

– Det har varit en enorm minskning om man tittar i det längre perspektivet. Och vi ser hur det alkoholfria ölet kommer att komma upp i tio miljoner liter i försäljning för 2017, säger Fredrik Sörbom, på Svenska Bryggerier.

– Så det är möjligt att inom ett par, tre år, så är det alkoholfria ölet större än lättölet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".