Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Brott och integration dominerar nyheterna och sociala medier

Publicerat torsdag 23 november 2017 kl 04.00
Socialdemokraterna mest omskrivna - men negativ vinkel
(1:05 min)
Polis vid avspärrningar och vänterum för asylsökande.
Arkivfoto: Foto: Johan Nilsson / TT, Marcus Ericsson / TT

Ekot kan nu för första gången presentera en Sifo-mätning av hur mycket partierna och politiska sakfrågor diskuteras i sociala medier.

Mätningen visar också vad tv, radio och tidningar tar upp, och ser man till sakfrågor så dominerar brott och straff samt integration såväl traditionella som sociala medier.

– Det är frågor som är väldigt politiserade och väldigt infekterade i den svenska politiska debatten. Det får genomslag både bland de traditionella nyhetsmedierna där partierna försöker ompositionera sig och göra olika utspel för att sända signaler och indikera en annan politik än vad man haft tidigare men det får också genomslag i sociala medier, säger Jesper Strömbäck, professor i journalistik och politisk kommunikation vid Göteborgs universitet.

Ekot har tidigare berättat hur stort utrymme olika partier och olika sakfrågor tar om man utgår från de viktigaste nyheterna i tidningar, radio och tv. Nu har Sifo-undersökningen för första gången utvidgats till att också se vad som tas upp på Twitter, Facebook och Instagram.

Under perioden september och oktober toppade sakfrågorna lag och ordning och integration på Facebook, och låg etta och trea på Twitter.

Samma sakfrågor är viktigast i traditionella medier, men där handlar ändå rapporteringen mest om det politiska spelet och skandaler efter partiledarproblemen i moderaterna och händelserna i Transportstyrelsen.

– Journalister själva och nyhetsmedierna är mer intresserade av det politiska spelet än vad människor i allmänhet kanske är. För människor i allmänhet är det sakfrågorna som väger tyngst, även om man förstås gillar när det går bra för det egna partier och dåligt för motståndarna, säger Jesper Strömbäck.

Det mest omskrivna partiet i traditionella medier är regeringspartiet Socialdemokraterna och partiet är också klart störst på Twitter och tredje störst på Facebook. Tydligt är att vinklingen av de vanliga nyhetsinslagen är negativ för partiet och samma tendens märks i sociala medier.

– Att Socialdemokraterna fått mycket negativt under den här perioden tror jag man kan förklara av sådant som har skett i verkligheten. Vi har Transportstyrelseskandalen, vi har konflikterna kring utnämningen av ny landshövding i Stockholm. En regering får alltid väldigt mycket kritik, säger Jesper Strömbäck.

Vid sidan av Socialdemokraterna syns Moderaterna och Sverigedemokraterna mest i mätningarna. De visar också att det andra regeringspartiet, Miljöpartiet, syns lite både i sociala och traditionella medier, liksom Kristdemokraterna och Liberalerna. Jesper Stömbäck är inte så förvånad vad gäller Miljöpartiet.

– Skulle vi gå tillbaka till hur det var under alliansregeringen så var Moderaterna väldigt dominerande under perioden. De största regeringspartierna upplevs som tyngre och får större uppmärksamhet, både i den allmänna debatten och i nyhetsmedierna, säger Jesper Strömbäck.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".