Dieselbil.
Arkivfoto. Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Krav på att biltillverkare bekostar bättre dieselrening

"Det är hög tid att vi ser någon åtgärd"
2:04 min

Motormännens riksförbund kräver att politiker nu ska se till att biltillverkarna får bekosta eventuella krav på bättre rening av gamla dieselbilar.

Efter att det avslöjats att Volkswagen fuskade med utsläppstester för diselelbilar, så har dieselbilens utsläpp hamnat i fokus.

– Nu har ju Volkswagenskandalen och hela dieselgate hållit på i drygt två år, så det är hög tid att vi ser någon åtgärd. Och vi har ju ännu inte hört någonting tyvärr ifrån någon myndighet om att man jobbar på det här, så det skulle ju vara skönt om man fick i alla fall någon markering om vad som kommer att hända, det säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Motormännen.  

Motormännen vill att myndigheterna ska bli tydliga och kräva att biltillverkare ska stå för kostnaderna, om gamla dieselbilar måste renas bättre. Så har skett i exempelvis Tyskland. Och kraven ska komma omgående, menar Carl-Erik Stjernvall.

Och på många håll har det diskuterats förbud mot dieselbilar på grund av utsläppen, bland annat i Frankrike. I Stockholm har nu staden bestämt att ha med utarbetandet av miljözoner för bilar i nästa års budget, och det miljöpartistiska trafikborgarrådet Daniel Helldén har varnat stockholmare för att köpa dieselbilar. Frågan är bara vilka dieselbilar som ska omfattas, alla eller bara vissa, och vilken typ av rening ska krävas.

Men på vilket sätt en kommun kan ställa sådana krav finns det inga klara riktlinjer för än från statligt håll. Och vem ska stå med svartepetter, dvs betala kostnaden om äldre dieselbilar måste renas bättre, eller vad händer om man inte får köra dieslar i vissa städer. Här tycker då alltså motormännen att tillverkarna ska få stå för pengarna. Det tycker inte branschorganisationen Bil Sweden.

– Vi har ju följt alla lagkrav, oavsett om det handlar om 1960-talet, eller 2010-talet. Så vi har ju inte på något sätt gjort fel, det säger Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".