Helsidesannonsen i Dagens nyheter onsdag 29 november.
Helsidesannonsen i Dagens nyheter onsdag 29 november. Foto: Sveriges Radio

Arbetsmiljöverkets kampanj uppfattas som reklam för byggbolag

Professor: Det ser ut som en reklamsida
1:46 min

Arbetsmiljöverket ville lyfta fram arbetsgivare som tagit krafttag mot psykisk ohälsa. Men kampanjen kritiseras nu för att strida mot grundlagen.

I tidningsannonsen syns en bild på tre medarbetare hos byggkoncernen Skanska. Därefter följer en artikel om hur företaget förebygger psykisk ohälsa. Helsidan i tidningen handlar enbart om detta företag, och bakom annonsen är Arbetsmiljöverket.

– Det omedelbara intrycket är att det ser ut som en reklamsida för Skanska, säger Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt på Uppsala universitet.

Lundin menar att annonsen kan strida mot grundlagen och kravet på att alla myndigheter agerar sakligt och opartiskt.

– Då är det inte en uppgift att lyfta fram enstaka aktörer från den privata sidan när man är en myndighet. Man kan lyfta fram en sektor eller i försiktiga, sakliga ordalag peka på ett företag som gjort särskilt goda insatser, säger Olle Lundin.

Annonsen är en del av en snart tvåårig kampanj om psykisk ohälsa på jobbet, som Arbetsmiljöverket initierat i samband med att nya regler införts. Bland annat har brev gått ut till samtliga arbetsplatser i hela landet.

– Ibland är det svårt att inspirera endast med lagtexter, säger myndighetens kommunikationschef Greta Svensson och berättar att kampanjen lyft fram både enskilda drabbade, forskare och arbetsgivare.

Verket har under en tid sökt lämpliga arbetsgivare.

– Vi har på olika sätt försökt få tag på dem och det har inte varit helt lätt. Jag hoppas att vi på sikt ska få betydligt fler exempel. Men just nu är det tre arbetsgivare, varav en är från offentlig sektor, säger Svensson.

Arbetsmiljöverket har i förväg avvägt riskerna med att lyfta fram enskilda exempel, berättar hon, men anser att annonserna fungerar eftersom kampanjen totalt sett är balanserad, att avsändaren hela tiden framgår tydligt och att budskapet är viktigt.

– Om man bara läser en papperstidning så kanske man ser ett företag. Är man ute på sociala medier eller överhuvudtaget på nätet så får man del av de andra exemplen också och våra verktyg och rekommendationer.

– Vi har låtit våra jurister titta på det här innan och vi har också diskuterat det här internt.

Greta Svensson betonar att verket inte särbehandlar de medverkande arbetsgivarna utan inspekterar dem precis som alla andra och understryker att annonserna inte handlar om bolagens kärnverksamhet utan beskriver hur de arbetar för att förebygga psykisk ohälsa.

– Vi tycker att det är otroligt viktigt att få kött och blod på våra paragrafer, för att få människor att inse att det här är otroligt stort samhällsproblem som man kan förebygga.

Olle Lundin ser dock ingen anledning för verket att "fläska på så förskräckligt" att resultatet blir en "oerhörd marknadsföringsåtgärd och reklam, när det bara handlar om att visa på ett gott exempel i arbetsmiljösektorn". Det hade man säkert kunnat göra på andra sätt, menar professorn i förvaltningsrätt.

– Jag har aldrig tidigare sett nån liknande annons som utformats på det där sättet, från en myndighet, säger Olle Lundin.

Arbetsmiljöverket kan anmälas till JO, men någon allvarligare påföljd är inte att vänta, enligt Lundin.

– Det kan inte hända så vansinnigt mycket, men däremot kan man peka på att det är ett ganska olämpligt beteende av en förvaltningsmyndighet. Det strider mot vår grundlag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".