HM
Foto: Maja Suslin/TT

"Ett paradigmskifte för hela den globala modebranschen"

Hör experterna om försäljningsfallet för H&M
6:22 min

Orsakerna till H&M:s försämrade försäljningssiffror beror på bland annat omställningen till e-handel och den ökade globala konkurrensen. Det menar experter.

Det oväntade beskedet om H&M:s försäljningstapp har lett till att klädjättens aktie rasat dramatiskt på börsen. Experter menar att företaget står inför flera utmaningar.

– HM har tidigare varit en stjärna i sin bransch och den här utvecklingen visar att de mer följer hur modehandeln utvecklas i år generellt sett, säger Emma Hernell, vice vd på HUI research.

En orsak till att H&M:s försäljning sjunker kan vara omställningen till e-handel. Analytiker har länge påpekat att H&M inte hänger med i utvecklingen som drar alltmer mot online.

Emma Hernell, vice vd på HUI research, säger att det finns ett globalt utbud på varje lokal marknad och för att nå framgång på marknaden krävs nu åtgärder från H&M.

– Dels måste man vara medveten om att man är verksam på en global marknad. Man måste anpassa prisnivåer och kvalitéer till hur det ser ut i resten av världen. Sedan behöver man få ett multikanal-erbjudande på plats, att man har möjlighet att beställa hem kläder och att man kan handla sömlöst i de olika kanalerna, säger Emma Hernell, vice vd på HUI research.

Frågan är komplex och handlar inte bara om omställningen till näthandel, säger Emma Olsson, som är generalsekreterare för branschföreningen för modevarumärken, Association of Swedish Fashion Brand.

De förändringar som modebranschen går igenom berör inte bara H&M.

– Detta är ett paradigmskifte för hela den globala modebranschen. Det är otroligt stora omställningar som branschen och de individuella företagen måste göra, säger hon.

Företagen ställs inför en helt ny konkurrenssituation, påpekar Emma Hernell. Och kundernas benägenhet att handla online pressar H&M. Företaget ska satsa mer på näthandel och flera fysiska butiker ska stängas.

För att positionera sig ytterligare online, så meddelar H&M på fredagen att man kommer utöka samarbetet med den kinesiska handelssajten Alibaba för att få ut sina produkter.

– HM är väldigt kloka att etablera ett samarbeta med Alibaba och Tmall där man ser fantastisk försäljning och tillväxt på de plattformarna. Det är något för andra att tänka på, att vara synliga och att jobba på olika digitala marknadsplatser. Och att utveckla sin e-handel eller m-handel, det vill säga köp via mobilen, säger Emma Olsson.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".