Familj åker rutchkana på ett lekland.
Arkivbild. Foto: Bertil Ericson/TT.

Barnkalas allt viktigare för servicenäringen

Analytiker: Jag tror vi kommer se fler och nya koncept
1:27 min

Barnkalas är en växande marknad för serviceföretag. Och allt fler lekland, studsmatteland och liknande öppnar.

– Det är jättebra, allt är ordnat när man kommer, barnen kan leka hela tiden, och sedan slipper man städa. Så sammanfattar Anna-Karin Danielsson fördelarna hon ser med att ha kalas på lekland.

Det finns inte någon branschorganisation för de företag som driver lekland, lasergame, studsmatteland och liknande, så någon samlad statistik finns inte. Det finns kedjor som driver lekland, men också små lokala aktörer med ett enda lekland, eller anläggningar för lasergame.

Den största kedjan har 40 lekland i Norden och räknar med att öppna ungefär 10 nya per år framöver. Och mellan 10 och 20 procent av besöken kommer från barnkalas.

Service och nöjen växer också snabbare än handel på handelsplatser och i gallerior, enligt siffror från HUI research. Tobias Rönnberg, analytiker på HUI research räknar med att branschen fortsätter att utvecklas.

– Jag tror att vi kommer se mer av det här, så att handelsplatserna blir mer upplevelsedestinationer, och jag tror vi kommer se fler och nya koncept. Lekland är bara en del av det, säger Tobias Rönnberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".