Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Skatteverket om näthandeln från Kina: Osund konkurrens

Publicerat torsdag 21 december 2017 kl 13.15
"Ett stort problem för EU"
(1:59 min)
Delad bild: Datorskärm med nätbutik, skatteverket-skylt.
Foto: Håkon Mosvold Larsen/TT, Christine Olsson/TT.

Staten förlorar stora belopp på den växande näthandeln från Kina, momsinbetalningarna läggs på slutkunden och inte leverantörerna och därmed blir svåra att kontrollera.

– Det är negativt för dem som importerar från Kina och som sedan säljer varan här i Sverige. Då har de ju betalat tull och moms och sedan tar de ut momsen av kunden, då måste de ta ut ett högre pris än om en privatperson själv beställer den från Kina och får den levererad - då blir det ett lägre pris. Det är klart att det blir en osund konkurrens. Det drabbar de företagen i Sverige som vill göra rätt, säger Kristian Pålsson, nationell samordnare för gränsöverskridande handel vid Skatteverket.

Ekot har tidigare berättat om den snabbt växande näthandeln från Kina, där frakten är subventionerade av staten och många kunder i Sverige heller inte betalar moms på varan. Med dagens regler är det kunderna som ska betala in momsen efteråt, men många missar eller kanske rent av struntar i att betala momsen och Tullverket, som ska kontrollera att skatten betalas in, säger att där finns inte resurser för att kontrollera alla leveranser.

Tullverket och Postnord uppskattar att den svenska staten förlorar åtminstone mellan en halv och en miljard kronor om året på utebliven moms från nätshopping i Kina. EU är på gång att skärpa skattereglerna för den här handeln, men det ligger flera år fram i tiden, säger Kristian Pålsson.

– Det är ett stort problem i EU och det har man nu fattat beslut om att man ska åtgärda. Men de reglerna träder inte i kraft förrän 2021.

Prylföretaget Teknikmagasinet är ett av de svenska företag som konkurrerar med de kinesiska leverantörerna. Priser med separerad moms och statligt subventionerad frakt gör det svårare att konkurrera med kineserna, anser företagets marknads- och e-handelschef Marie Segerberg.

– Vi betalar ju andra fraktkostnader för de paket vi skickar från vår e-handel. Likaså redovisar vi all moms. Vi lägger också ganska mycket tid och arbete på kvalitetskontroll, men det ska finnas en rättvisa i hur man redovisar moms och frakt så att man spelar på lika villkor, säger Marie Segerberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".