E-handeln slår mot klädbutikerna.
E-handeln slår hårt mot klädbutikerna. Foto: TT

E-handeln slår hårt mot klädkedjorna

"E-handeln rör sig snabbare och har enklare lösningar"
1:55 min

Förra veckan föll H&M:s aktiekurs kraftigt 14 procent efter en mindre bra rapport. Den här veckan har klädkedjorna MQ, Kapp-Ahl och RNB alla presenterat halvdana resultat.

Framför allt är det den växande näthandeln som ligger bakom och branschens omvandling går fort nu, enligt Martin Guri, analyschef på Nordea:

– Just hastigheten är det som ser ut att straffa sig för kunderna tycker att det går för långsamt för klädbutikerna, deras erbjudande är för dåligt. De mycket mer aggressiva e-handelsplattformarna rör sig mycket snabbare och smidigare och har mycket enklare lösningar. Och därför tar de marknadsandelar, helt enkelt för att de passar kunderna bättre, säger Martin Guri.

Det är inga muntra tider för de butikskedjor som säljer kläder. De tre stora nationella butikskedjorna, RNB, Kapp-Ahl, och MQ presenterade sina kvartalsrapporter denna vecka och det var dyster läsning: RNB:s vinst sjönk med över 20 procent. Kappahl meddelade ett tapp i försäljningen med 5 procent. MQ:s kvartalsresultatet sjönk med 15 procent.

Det var ändå inte så tokigt, givet pressen på branschen, tycker MQ:s vd Christina Ståhl.

"Vi ser att vi hanterar den pågående transformeringen inom modebranschen väl", skriver hon i ett pressmeddelande.

Omvandlingen till e-handel har gått mycket fortare än vad någon trodde för ett par år sedan. Klädkedjorna måste bygga om inte bara webbplatser utan även lager och distribution, och dessutom jobba med sina butiker och sin kundlojalitet.

Men spelet är inte lika för alla.

– Många av e-handelsaktörerna har inga lönsamhetskrav. De satsar på tillväxt och på att ta marknadsandelar och kan gå med stora förluster i många många år, för att man vet att så småningom går de med vinst. Men den typen av icke-lönsamhetsresonemang kan en traditionell aktör inte ha, säger Martin Guri.

Men på sikt är det kanske företag med butiker som har övertaget. När väl digitaliseringen är klar, är den som har fysiska butiker mer synlig och kan lättare locka kunder. Så tror i alla fall Danny Feltmann som är koncernchef på Kappahl:

– Butiksnätverket har ju den fördelen att det är mer synligt. Vi kommer att få en fördel, men det kommer att kräva att vi kommer i kapp och ställer om, säger han.

Mer om Ekonomi

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".