Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Skandaler hotar skada Nordea

Publicerat lördag 23 december 2017 kl 03.00
"Står inte för de värden som en ansvarsfull bank bör ha"
(1:19 min)
Nordeakontor.
Arkivbild. Foto: Marcus Ericsson/TT.

Banken Nordea har varit i blåsväder den senaste tiden för kopplingar till skatteparadis och olika uttalanden som fått feta rubriker. Och det här riskerar att skada Nordeas rykte och varumärke, anser varumärkesforskaren och doktorn i marknadsföring vid Handelshögskolan i Göteborg Eva Ossiansson.

Lyssna på Ekonomiekot Extra 11.40 i P1

– Sammantaget kan man börja undra över en verksamhet där det gång på gång sker så många saker som inte är till gagn för deras varumärke, säger Eva Ossiansson.

– När ledare, som ändå är företrädare, uttalar sig på det sättet som man gör. Och de visar genom konkreta handlingar också att man kanske inte riktigt står för alla de värden som man kan tycka att en ansvarsfull bank ska ha, säger hon.

Skandalerna kring Nordea avlöser varandra. I torsdags kom beskedet från Finansinspektionen i Luxemburg att Nordea bötfälls för att ha hjälpt rika kunder att bilda brevlådeföretag i Panama.

Tidigare i veckan sa Nordeas personalchef i en intervju att hon bland andra inspireras av Adolf Hitler. Nordea har gått ut och sagt att personalchefen missförståtts, men då var skadan redan skedd.

Rubriker fick också den styrelseordförande för en Nordeaägd bank i Estland när han nyligen jämförde facklig verksamhet med terrorism.

Och i Sverige blåser det snålt kring banken som får bottenbetyg i en stor kundundersökning samtidigt som flera stora fackförbund surnat till rejält efter flyttplanerna till Finland och nu säger att de ska lämna banken.

Misstron och kritiken mot Nordea riskerar att bli kostsamt för banken, säger Eva Ossiansson.

– De mest lönsamma varumärkena är också de mest framgångsrika varumärkena. Att ha ett starkt varumärke som inte ifrågasatts är alltid till gagn för alla verksamheter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".