Skylten utanför SOS Alarms huvudkontor på Humlegårdsgatan i Stockholm. Foto: Janerik Henriksson/Sveriges Radio.
1 av 2
Skylten utanför SOS Alarms huvudkontor på Humlegårdsgatan i Stockholm. Foto: Janerik Henriksson/Sveriges Radio.
Amina Berg Wadsten
2 av 2
Amina Berg Wadsten, HR-chef på SOS Alarm. Foto: Pressbild/SOS Alarm

SOS har svårt att locka personal – erbjuder extra semester

"Kommer skapa en mer hållbar arbetsmiljö"
1:41 min

SOS Alarm har för hög personalomsättning. Därför erbjuder de extra semesterdagar för att anställda ska stanna kvar.

– Det här är ett viktigt steg som vi har tagit och det är både för att rekrytera och för att behålla våra medarbetare, säger Amina Berg Wadsten som är HR-chef på SOS Alarm.

Operatörerna på SOS Alarm är de som svarar när du ringer ett nödsamtal till 112. Att vara operatör innebär att alltid vara i kontakt med någon som söker hjälp, ett arbete som kan vara mycket påfrestande.

Det är därför som SOS Alarm under året har gjort flera insatser för att personalen ska orka med det krävande jobbet. Sedan tidigare har man höjt friskvårdsbidraget och gjort om arbetsscheman.

Semestertrappan är utformad i fyra steg, från 47 års ålder upp till 60 år. Det är 1–2 dagar extra för varje steg.

De som är 60 år och äldre kan därmed få sammanlagt sju extra semesterdagar, eller totalt 32 dagars semester. En ändring som börjar gälla efter årsskiftet.

HR-chefen Amina Berg Wadsten tror att de extra dagarna gör stor skillnad.

– Vi tror att det kommer skapa en mer hållbar arbetsmiljö, absolut.

Den stora personalomsättningen ska dock inte ha lett till någon akut personalbrist, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".