Volvo lastbilar
Foto: Thomas Johansson/TT

Varningsrop mot Kinas insteg i Volvo

2:54 min

Göteborg kan bli en avfolkningsbygd om Kina får ett avgörande inflytande över den svenska fordonsindustrin, varnar författaren Ronald Fagerfjäll.

Hittills har omdömena om det kinesiska inträdet i lastbilstillverkaren Volvo varit övervägande positiva.

Men en avvikande röst är Ronald Fagerfjäll, mångårig journalist och författare som länge har följt Volvo.

Han ser nackdelar med affären där kinesiska Geely blir storägare i Volvo.

– På kort sikt så tror jag säkert att det skulle vara lysande. Men på lång sikt så krävs det bara ett penndrag den dag då Kina bestämmer sig för att det är Kina som är basen för Volvo, säger han och fortsätter:

– Då behövs det inte mer än ett enda beslut för att Göteborg ska vara en avfolkningsbygd.

Under årtionden har Ronald Fagerfjäll följt världsekonomin, det svenska näringslivet och den svenska fordonsindustrin. Han tror att Geelys avsikt på sikt är att bli ensam ägare till lastbilstillverkaren Volvo.

Med Geely som ägare till personbilstillverkaren Volvo har Kina redan ett stort inflytande över den svenska fordonsindustrin.

Om Geely skulle bli ensam ägare till lastbilstillverkaren Volvo skulle Kina få en avgörande makt i svensk industri, inte minst i fordonsklustret i och kring Göteborg.

– Varför ska Sverige ha Nordens största företag i kinesiska händer? Det är en väldigt stor förändring i så fall, säger Ronald Fagerfjäll.

Tror du att Volvo lastbilar blir ett kinesiskt företag?

– Det är väl svårt att hålla emot. I Kina är allting styrt uppifrån, det är ju väldigt tydligt i dag. Jag tror inte att det händer någonting på det här området som kommunistpartiet inte är involverat i.

Många har välkomnat den här affären, både politiker och analytiker. Har de fel?

– Jag tycker i alla fall att de har väldigt kort sikt när de diskuterar, säger Ronald Fagerfjäll.

Tidigare har lastbilstillverkaren Scania blivit en del av tyska Volkswagen. I slutet av 90-talet ville Volvo köpa Scania för att skapa en ny lastbilsjätte. Men den affären stoppades av EU:s konkurrensmyndighet.

I stället köpte Volkswagen in sig i Scania år 2000. Sex år senare, 2006, köpte Volkswagen hela det ägande som Wallenbergsfärens Investor hade i Scania. Och 2014 blev Scania helt ägt av Volkswagen och avnoterades från börsen.

Det är något liknande som Ronald Fagerfjäll ser framför sig när det gäller lastbilskoncernen Volvo. Men han ser särskilda problem med att just Kina utökar sin makt.

– Kina är ett problematiskt land eftersom man håller på att centralisera makten i landet, säger han.

– Och man ser de västerländska värderingarna, det vill säga mänskliga rättigheter och demokrati, som någonting som man ska försvara sig emot och absolut inte få in i Kina.

Tror du att Kina skulle ha som mål att också skaffa sig politiskt inflytande i Väst, genom att köpa västerländska företag?

– Ja, det håller jag för självklart. Det är ju en strategi i dag att man bygger vägar och hamnar i världen för att öka Kinas inflytande, säger Ronald Fagerfjäll.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista