Arkivbild. Det ukrainska laget Natis Vincere går upp på scenen inför final i Dreamhack Masters mot det svenska laget Ninjas in Pyjamas (NiP) i Malmö Arena 2016.
Arkivbild. Det ukrainska laget Natis Vincere går upp på scenen inför final i Dreamhack Masters mot det svenska laget Ninjas in Pyjamas (NiP) i Malmö Arena 2016. Foto: Björn Lindgren/TT

Globala trenden: Allt fler företag vill synas i e-sport

"75 procent är mellan 16 och 35 år, kärnan för millennials."
1:51 min

Allt fler företag väljer att synas i e-sport, alltså tävlan i dataspel, och det gäller även företag utanför spel- och datorbranscherna. Trenden är global och anledningen är att allt fler vill nå den allt viktigare gruppen unga vuxna.

E-sporternas åskådare har hamnat i blickfånget för det internationella näringslivet. 

– Om man tittar på demografin så är det 75 procent som är mellan 16 och 35 år, kärnan för "Millennials". Och det är den mest attraktiva publiken för det är de som nu fattar besluten, de har kreditkorten, säger Arnd Benninghoff, vd för mediebolaget MTG:s digitala verksamhet.

Publiken består främst av äldre ungdomar och unga vuxna och i den gruppen finns både konsumenter och beslutsfattare på företag, nu och i framtiden.

Publiken uppskattas till knappt 400 miljoner tittare 2017, och har vuxit kraftigt särskilt sedan 2015. Gruppen är särskilt intressant eftersom det är svårt att nå den genom traditionella medier.

– Tv-kanaler är helt ute, jag skulle aldrig kunna tänka mig att tajma några program. Radio lyssnar jag absolut inte på utan det blir väl mer poddcasts, säger Axel Ferlin som arbetar på en datorspelshall.

Yngre människor har också börjat följa nya former av underhållning och e-sport är ett tydligt exempel. Internationellt satsar fler företag för att nå fram med sin reklam och attrahera som arbetsgivare, och ett exempel på storföretag som har gett sig in i e-sportsvärlden är fordonstillverkaren Mercedes.

Men intresset från svenska företag är inte på samma nivå. Peter Strömberg är manager på talangagenturen Orlando John och arbetar med professionella e-sportare. Han säger att långt ifrån alla svenska företag hoppat på e-sporttrenden.

– Det traditionella näringslivet har inte det. De är där och nosar, vill gärna prata och ha möten och försöka förstå. Men de som har fattat det är svenska bolag som har en verksamhet som på något sätt är digital.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".