En älg omkom och en busschaufför skadades vid en trafikolycka på E4:an i höjd med Bjästa söder om Örnsköldsvik tidigare i början av december.
En älg omkom och en busschaufför skadades vid en trafikolycka på E4:an i höjd med Bjästa söder om Örnsköldsvik tidigare i början av december. Foto: Roger J Karlzon/TT

Ny teknik ska vända ökningen av viltolyckor

1:49 min

På fem år har viltolyckorna i Sverige ökat med 30 procent. Nu testas nya viltbarriärer, viltslussar och värmekameror kopplade till varningsskyltar för att försöka vända trenden.

Antalet viltolyckor nådde under 2017 nya rekordnivåer. Över 61 000 viltolyckor polisrapporterades, vilket är 2 600 fler än under 2016.

– Vi, och då menar jag vi trafikanter, har ju inte mäktat med att undvika viltolyckor, helt enkelt, säger Lars-Erik Nilsson, verksamhetsledare på Nationella Viltolycksrådet.

Antalet viltolyckor har ökat kraftigt under de senaste fem åren, med över 30 procent. Rekordåret 2017 inträffade 7 viltolyckor varje timme.

Ett 70-tal personer skadas svårt eller omkommer varje år i viltolyckor. Ocg beräkningar vid SLU  har visat att denna typ av olyckor kostar samhället närmare 3 miljarder kronor per år. 

– Tidigare så har man mest talat om viltstängsel, och det finns trots allt andra hjälpmedel att ta till i det viltolycksförebyggande arbetet.

Trafikverket arbetar sedan ett år med en rad olika pilotprojekt för att prova nya tekniker anpassade till särskilda geografiska platser och viltolycksdrabbade sträckor. I Östergötland och Värmland testar man nya viltbarriärer, viltslussar och värmekameror kopplade till varningsskyltar.

Men tillit sätts även till annan ny teknik, helt utanför vägrenarna, nämligen den i nya bilar.

– Det är ju en del bilmärken som har kommit ganska långt med detekteringssystem. Alltså att bilen upptäcker både människor och djur, och kan till och med skilja människor och djur.

– Och det är klart att det kan vara ett hjälpmedel som blir det som gör skillnaden mellan att hamna i en olycka och inte hamna i en olycka.

Sådana varningssystem är i dag långt ifrån standard i det flertalet bilar som säljs i Sverige. Men Lars-Erik Nilsson är ändå förhoppningsfull vad gäller tillgänglighet för den typen av teknik.

– Det är med det som med utvecklingen med mobiltelefoner och datorer, det går ju fruktansvärt fort.

– Jag kan inte sia om när detta kan vara fullt i drift, men det kan gå fortare än vad man tror, avslutar Nilsson.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista