Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Tangentbord, mobil och läppstift.
Handlar om när produkter lyfts fram i bloggar och videor som de fått betalt för att visa, utan att man berättar det. Foto: TT.

Så ska smygreklamen på nätet tacklas

"Behövs ett större ansvar för alla aktörer"
1:09 min

Tydligare riktlinjer och större befogenheter för Konsumentverket, men lagstiftningen behöver inte skärpas. Det föreslår utredaren i dag.

Det blir ingen skärpt lagstiftning men tydligare riktlinjer för att komma åt smygreklam på nätet. Det föreslår regeringens utredning som lämnades över i dag. Finans- och konsumentminister Per Bolund som tog emot utredningen säger att branschen måste ta tag i problemet. 

– Vi tycker att det behövs ett större ansvar för alla aktörer i den här sektorn. Både de som producerar reklamen och de som distribuerar den till oss konsumenter. Sen behöver vi som konsumenter få bättre kunskaper, säger Per Bolund. 

Under förra året fällde Reklamombudsmannen dold reklam på nätet i 22 fall, skriver DI Digital. Det pågår också en stämning som Konsumentombudsmannen driver mot en bloggare för brott mot marknadsföringslagstiftningen, men domen har ännu inte kommit. 

Det handlar alltså om när produkter lyfts fram i till exempel bloggar och videor och någon annan betalat för att det ska visas, utan att det förhållandet görs tillräckligt tydligt. 

Utredningen anser att lagstiftningen vi har i dag räcker. Ett av de främsta förslagen är i stället att branschen tillsammans med Konsumentverket ska komma fram till tydligare riktlinjer för hur man ska märka ut och visa om material är sponsrat. 

Konsumentverket ska också få fler befogenheter att utreda genom att till exempel göra kontrollköp anonymt. Barn och andra grupper som kan tänkas vara mer godtrogna ska också skyddas bättre. 

Och så ska alltså vi konsumenter utbildas så att vi bättre förstår hur det fungerar och lära oss känna igen reklam.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".