Sjöfatsverkets räddningshelikopter 902. Foto: Scanpix

Arbesttidsavtal hotar räddning av JAS-piloter i nöd

KD kräver: Låt försvarmakten ta över räddningshelikoptrar
2:31 min

Sjöfartsverket klarar inte ansvaret för räddningshelikoptrarna. Kostnaderna skenar samtidigt som verksamheten blir allt sämre.

Det anser Mikael Oscarsson som är kristdemokraternas representant i Riksdagens försvarsutskott. Han vill föra över räddningshelikoptrarna och dess personal till Försvarsmakten.

– Det här är helt oacceptabelt. Det kostar alldeles för mycket pengar och blir inte bra. Därför behöver vi göra oss av med den särlösning som vi har i Sverige och göra precis som de gör i Norge, Danmark och Finland och lägga över den här verksamheten på försvarsmakten. Då skulle man kunna samordna på ett helt annat sätt och man skulle kunna få det betydligt bättre än i dag.

Det var 2011 som en enig riksdag beslutade att Sjöfartsverket skulle överta ansvar och drift för räddningshelikopterverksamheten i Sverige. Sedan dess har denna verksamhet kantats av problem, med allt från JO-kritik av upphandling av helikoptrar till missnöje bland personalen med ledning och arbetsvillkor.

Av de fem utstationerade räddningshelikoptrarna står en stilla på marken hela tiden. Det är den på Gotland. Orsaken är personalbrist, anser helikopterbesättningarna, som vill att Sjöfartsverket anställer fler.

Men Sjöfartsverkets ledning vill börja med att ta fram ett nytt arbetstidsavtal, som Ekot rapporterade om för ett par dagar sedan.

I dag har besättningarna ett avtal som innebär att de jobbar i sju dagar och sedan är lediga i 21 dagar.

Under ledigheten kan de frivilligt hoppa in vid sjukdom, då med övertidsersättningen.

Det gör det svårt att planera verksamheten, samtidigt som övertidskostnaderna skenar. De 80 anställda på räddningshelikoptrarna fick förra året cirka 700 000 kronor per person, i övertidsersättning. Sammanlagt 55 miljoner.

Förhandlingarna om ett nytt arbetstidsavtal har pågått i över ett år, och som Ekot rapporterade om för ett par dagas sedan så står parterna fortfarande långt ifrån varandra.

Kommer man inte överens innan 1 februari så förlängs insatstiden vid larm från 15 till 45 minuter. Och överenskommelsen med försvaret kan inte hållas. Så kan det inte få fortsätta, anser Mikael Oskarsson.

– Vi befinner oss i ett sådant säkerhetspolitiskt läge i dag, där vi måste vara helt säkra på att våra piloter blir räddade av svenska sjöräddningen, om de tvingas skjuta ut sig från ett plan. Så har vi det inte i dag.

Sjöfartsverket vill ge besättningarna fler schemalagda arbetstimmar så att övertidsberget minskar, eventuellt kompletterat med några nyanställningar.

Men Mikael Oscarsson vill redan ny lyfta frågan om att flytta räddningshelikoptrarna från Sjöfartsverket till försvarsmakten.

Han ska begära debatt i riksdagen om detta, med försvarsminister Peter Hultqvist (S) och även ta upp frågan i Försvarsberedningen.

Dessutom kommer räddningshelikoptrarna att bli ett samtalsämne under rikskonferensen Folk och Försvar som inled i Sälen i morgon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".