Elev som håller i ett betyg.
Få skolor visade sig intresserade av betyg redan från fjärde klass. Foto: Anders Wiklund/TT

Så ska lärare få hjälp att sätta betyg

"Några trappsteg är kanske ibland lite väl höga"
1:11 min

Det nuvarande betygssystemet har det kritiserats för att vara otydligt. Nu ska Skolverket ta fram nya allmänna råd till lärare för att göra det lättare vid betygssättning.

Enligt Skolverket är det många som hör av sig med frågor kring betygen.

– En fråga är ju den här frågan kring vad händer om en elev har en kunskapsprofil som varierar väldigt mycket från E till A. Då är det viktigt att lärare gör den här professionella bedömningen. Man ska liksom värdera underlagen i förhållande till kunskapskraven. Då blir det också viktigt hur man läser och tolkar kunskapskraven, säger Pernilla Lundgren som är undervisningsråd på Skolverket.

Betygssystemet från A till F infördes 2011 och sedan dess har det fått utså en del kritik, både för att vara svårt att förstå och använda och för att enskilda dåliga resultat kan dra ner ett helt betyg.

I höst ska de nya allmänna råden komma ut och de vänder sig till lärare i såväl grundskolan, gymnasiet som vuxenutbildningen.

Även kunskapskraven ses över, det hänger ihop med betygssättningen. Skolverket uppmanar även regeringen att se över de kunskapskraven som inte Skolverket förfogar över.

Redan för två år sedan utvärderade Skolverket betygssystemet och uppmanade regeringen att tillsätta en utredning om de tröskeleffekter som man tycker finns mellan betygsnivåerna - och som bland annat gör det svårare att sätta betyg på elever som presterar ojämnt. Men någon utredning har regering ännu inte tillsatt:

– Regleringen kring betygsskalan är ju lite som trappsteg. Vi föreslår att man kanske ska se över den regleringen. Några trappsteg är kanske ibland lite väl höga. Det kan de bli när kunskapskraven är lite väl omfattande eller detaljerade. Det är någonting som kan justeras genom att kunskapskraven justeras så att de blir relevanta och användbara och fungerar bra för betygssättning, säger Pernilla Lundgren.

Något som såväl elever som föräldrar inte sällan tampas med att tolka är de kunskapsmatriser där kraven för varje betygsnivå till exempelvis ett prov formuleras. Nu har även regeringen gett Skolverket i uppdrag att se över hur de här matriserna används. Har kunskapsmatriserna kommit att användas på bekostnad av ämnets syfte, skriver regeringen. Och Pernilla Lundgren konstaterar att de här matriserna är formulerade för lärarna, inte för eleverna:

 – Tanken är att de ska förstås, vara relevanta och användbara för lärare. Sedan är det viktigt att elever förstås får information om grunder kring betygssättning men den kan ges på många olika sätt, inte bara genom att visa kunskapskraven för eleverna, säger Pernilla Lundgren, undervisningsråd på Skolverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".