H&M pressas av näthandel
Foto: TT

Klädjätten H&M släpper tidigare okända siffror

Ekots ekonomireporter: Stor betydelse för de som följer aktien
0:58 min

Inför koncernen H&M:s kapitalmarknadsdag släpper klädjätten siffror som redovisar onlineförsäljningen.

Det är första gången någonsin som klädkoncernen arrangerar en kapitalmarknadsdag och inför detta, för företaget, historiska evenemang presenterar man nu siffror från onlineförsäljningen. 

Klädjättens nätförsäljning uppgår till 29 miljarder, vilket är 12,5 procent av H&M-gruppens totala försäljning. Uppgifterna har tidigare varit okända och dessutom spås en positiv utveckling av onlineverksamheten. 

– Man förväntas öka med 25 procent i år. Det är lite mer än 20 procent av vinsten, säger Kristian Åström, Ekots ekonomireporter. 

Ytterligare ny information som framkommit är att H&M:s nyare märken, Cos, & Other stories och Monki, står för sju procent av den totala försäljningen.

I slutet av förra året drabbades H&M-aktien av ett börsras efter att företaget presenterade usla försäljningssiffror för det fjärde kvartalet. Orsakerna som låg bakom förklarades bland annat vara ett tapp i butiksförsäljning men också att internetbutiken inte hängt med i utvecklingen, samtidigt som pressen från konkurrenterna är hård.

– Detta visar att de åtminstone tjänar pengar på sin onlineverksamhet, men den kanske är mindre än vad många trott tidigare. Detta är information som har stor betydelse för de som följer aktien, säger Kristian Åström, Ekots ekonomireporter. 

H&M:s aktiekurs steg med drygt två procent i inledningen av onsdagens handel på Stockholmsbörsen, för att senare falla tillbaka.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".