Varning mot skräpmat har gett effekt

1:51 min

Chile har infört världens hårdaste regler för reklam till barn för onyttiga livsmedel, och varningsmärken på förpackningarna för att stoppa den snabbt växande fetmaepidemin i landet.

Flera undersökningar visar nu att mer än två tredjedelar av befolkningen uppger att de ändrat sina matvanor.

– Min 10-åriga dotter ser alla de svarta stoppmärkena som varnar för höga halter socker, salt, fett eller kalorier och protesterar om vi köper sådana onyttiga matvaror, säger en mamma som inte vill säga sitt namn i ett snabbköp i Santiago.

Tre av fyra vuxna chilenare är överviktiga eller feta, hälften av förskolebarnen och det gör folk sjuka i typ två diabetes, hjärtproblem och flera olika sorters cancer som på sikt hotar att knäcka landets vårdbudget.

Därför införde Chile för två år sedan krav på varningsmärken på onyttiga livsmedel som överstiger gränsvärden och förbjuder riktad reklam mot barn för de produkterna. Borta är tecknade figurer och leksaker. Dessutom har landet infört en 18 procentig läskskatt och förbud för skräpmat och läsk i skolorna. 

En undersökning av opinionsinstitutet Adimark och en annan studie av hälsodepartementet visar att två tredjedelar av chilenarna nu ändrat sina inköpsvanor på grund av den nya märkningen och undviker vissa livsmedel.

– Det är ett glädjande resultat, anser näringschefen på hälsodepartementet doktor Lorena Rodriguez, men tror att det kommer att dröja fem till tio år innan Chile ser effekterna av de nya lagarna så att andelen feta i befolkningen minskar.

Referens: Chilenosy las vacaciones, GfK Adimark, Enero2018, CHILE COME SANO V°2

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista