Bilar, trafik, bil, självkörande bil
Foto: Björn Larsson Rosvall / TT

Nya lagar behövs för självkörande fordon

2:33 min

Det behövs nya lagar och regler för att fler självkörande fordon ska kunna testas på svenska vägar och för att vissa självkörande fordon ska få användas utanför testerna, enligt en ny utredning som presenteras för regeringen i dag.

– Vi kommer kunna göra fler försök med också förarlösa fordon och vi kommer kunna ställa små fordon som kör i upp till 20 km i timmen – det kan vara för leverans, pizzabud eller vad du vill – på vägarna utan krav på tillstånd för försöksverksamhet, säger utredaren Jonas Bjelfvenstam, som är generaldirektör på Transportstyrelsen, till Ekot.

Självkörande fordon är en av de största trenderna inom fordonsindustrin just nu, många tillverkare satsar miljarder på att utveckla tekniken och flera tester pågår runt om i världen.

För att underlätta införande av självkörande fordon på svenska vägar har en utredning nu gått igenom vilka förändringar som behöver göras de kommande fem till sju åren.

– Vi tar ett antal steg i vad man skulle kunna se som en stegvis introduktion av självkörande fordon, säger utredaren.

Det är en komplicerad bild av framtiden som målas upp och betänkandet är på 1 200 sidor. Ett exempel på det är att flera av reglerna på området finns på internationell nivå.

Men flera förändringar kan ändå göras i Sverige och en av de största förändringarna som utredningen nu föreslår är att när det gäller självkörande fordon ska inte längre föraren vara ansvarig för fordonet, utan i stället är det ägaren till fordonet, så som en privatperson eller ett företag.

Det ska alltså bli ett ägaransvar, säger utredaren Jonas Bjelfvenstam på Transportstyrelsen.

– Det föraransvar vi har idag, som ligger på den förare som kör ett fordon, ska övergå till att hamna på ägaren av fordonen, när fordonet kör automatiskt. Vi tycker det är orimligt att föraren då ska ta ansvar för vad ett fordon hittar på, säger han.

Men samtidigt säger också utredaren Jonas Bjelfvenstam att även tillverkaren av fordonet kan bli ansvarig, i form av det som kallas produktansvar.

– Är det något i programmeringen eller något annat sådant bekymmer som rör konstruktionen då gäller produktansvaret.

Utredningen visar att det finns tre olika sorters hinder innan de självkörande fordonen kan användas i stort.

Det är dels då reglerna, men också tekniska utmaningar och att allmänheten ska acceptera fordonen, säger Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam.

– Vi tror att det behövs en folklig acceptans för den här typen av fordon i trafiken.

Förändringarna som nu föreslås för regeringen skulle innebära ökade möjligheter till tester av självkörande fordon och att fordon som kör upp till 20 kilometer i timmen kan användas utanför testerna och inte behöver något särskilt godkännande.

Men än kommer det dröja tills helt självkörande bilar kan trafikera våra motorvägar utan att det är testverksamhet. Några förslag för att godkänna det finns inte i utredningen, säger Jonas Bjeflvenstam.

– Nej, det går inte, säger han.

Just nu, med nuvarande regler, har Transportstyrelsen fått in sju ansökningar om att få testa självkörande fordon och hittills har en beviljats. Det är en mindre buss som kör i Kista utanför Stockholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".