Elever sitter framför sina datorer och skriver i en skola i Bredäng.
Sju av tio lärare i högstadiet har inte fått någon utbildning alls i programmering. Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Satsning på programmering kan falla platt till marken

"Det här bäddar för en ojämlik skola"
2:10 min

I höst ska en miljon elever i grundskolan och på gymnasiet lära sig att programmera. Det har regeringen beslutat. Men satsningen riskerar att falla platt till marken.

En undersökning visar att på högstadiet har de flesta mattelärarna i dag ingen utbildning i programmering.

Och för eleverna blir det ett lotteri - frågan är vem som får en lärare som kan.

En undersökning som Lärarnas Riksförbund gjort visar att sju av tio lärare i matematik för högstadiet inte har någon utbildning alls i programmering och åtta av tio känner sig osäkra på att undervisa i ämnet.

Och det här är en varningssignal, säger Sara Svanlund vice förbundsordförande på lärarnas riksförbund.
 
– Det här bäddar för en ojämlik skola, säger läraren Karin Nygårds, som i dag jobbar med digitalisering i skolan. Har du turen att få en lärare som kan programmera, eller otur och får en mattelärare som inte kan?
 
Lärosätena som ska utbilda framtidens lärare är inte heller på banan när det gäller programmering. Det visar en rundringning som Ekot gjort. Varken på Stockholms eller Göteborgs Universitet har högstadielärarna som går ut till sommaren fått tillräckliga kunskaper i programmering.
 
Nu kräver båda lärarfacken och SKL – Sveriges Kommuner och Landsting att regeringen skjuter till pengar för att få styr på ambitionen om programmering i skolan. Skolverket har också pekat på behovet.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".