Elever sitter i ett klassrum.
Arkivbild. Foto: JESSICA GOW/TT

Elevers bakgrund påverkar betygen

2:00 min

Föräldrarnas inkomst, utbildning och var man bor har blivit en allt större faktor för hur deras barn lyckas i grundskolan. Det konstaterar Skolverket i dag i en rapport

Det är tredje gången som Skolverket granskar hur likvärdigheten ser ut i den svenska skolan. De tidigare rapporterna kom 2006 och 2012. Den trend man då såg har blivit starkare – elever har blivit allt mer uppdelade mellan olika skolor utifrån socioekonomisk bakgrund. Och föräldrarnas inkomst, utbildning och var man bor har blivit en större faktor för hur deras barn lyckas i grundskolan.

– Detta gör mig orolig. För bakom de här siffrorna finns det unga människor som har rätt och som behöver en skola där de kan lyckas, säger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.

Den här utvecklingen syns bland elever födda i Sverige, men den är som tydligast för utlandsfödda elever.

– Det har att göra med vad för nyanlända som kommer till Sverige, och de senare åren har vi haft nyanlända där föräldrarna haft en lägre utbildningsnivå, kanske att barnen haft en sämre skolgång med sig in i det svenska skolsystemet, och de ekonomiska förutsättningarna för familjerna har varit sämre. Och de påverkar detta, säger Peter Fredriksson.

Enligt Peter Fredriksson är en förklaring till utvecklingen det fria skolvalet – att alla elever och föräldrar har rätt att söka de skolor man vill.

– Det har mest att göra med boendesituationen, en samhällsutveckling. Men det system skolan verkar inom, bland annat det fria skolvalet, påverkar skolan negativt, säger han.

Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund, tycker att rapporten visar att det fria skolvalet måste förändras.

– Jag anser att man måste se över skolvalet och etableringsrätten. Man missar något i dagens skola där elevsammansättningen blir mer homogen. Det finns en vits med att man träffar andra, säger hon.

Även utbildningsminister Gustav Fridolin tror att ett sätt att motverka den här utvecklingen är att förändra det fria skolvalet.

– I grunden handlar det om bostadssegregation. Bostadssegregation ger skolsegregation. Men de regler vi har runt skolvalet idag förstärker skolsegregationen. Att det till exempel är så att du för vissa skolor måste stå i kö redan som nyfödd gör ju såklart att vissa barn har förtur framför andra. Därför tycker jag att vi ska ändra en hel del kring skolvalet, säger han.

Moderaterna vill behålla det fria skolvalet, och partiets skolpolitiske talesperson, Erik Bengtzboe, tror att skolsegregationen kan motverkas om det blir krav på att alla elever måste göra ett skolval.

– Det absolut bästa ordning vore om alla var tvungna att välja skola. För då skulle man som förälder behöva göra det grundläggande engagemanget för sitt barns skolgång att man väljer skola, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista