Grafik: Mediemätaren mars – politik i nyheter och sociala medier

Hur mycket syns partierna och politikerna i nyheter och sociala medier? Och vilka ämnen tas upp mest? Här presenterar Ekot och Sifo de senaste siffrorna.

Innehåll
Traditionella nyheter: Ämnen Partier Partiledare Vinkel

Tidningar, radio och TV − partierna i nyhetsfokus

Miljöpartiet syns mindre än tidigare i de stora nyheterna i tidningar, radio och TV. C, och L:s genomslag har minskat stadigt sedan september. Den största ökningen står Moderaterna för.



Sociala medier − genomslag för partierna på de olika plattformarna

M ökar på både Facebook och Twitter, och syns nu lika mycket som S på Facebook. MP minskar generellt och SD fortsätter neråt på Facebook.

Graferna visar hur stor andel av inläggen som nämnt respektive parti. Eftersom ett inlägg kan nämna flera partier kan totalsiffran bli större än 100%.

Sociala medier − synlighet för partierna över tid

Moderaterna ökar på både Facebook och Twitter och gick om Socialdemokraterna på Facebook i februari. Miljöpartiet minskar.

Grafen visar utrymmet för varje partiledare uttryckt som en andel av det totala samtalet kring partiledarna i kanalen. Med samtalet menas antal inlägg och reaktioner i sociala medier. Inlägg kan nämna flera partier, därför blir den totala siffran större än 100 procent.

Twitter
Facebook
Instagram

Tidningar, radio och TV − positiva eller negativa sammanhang

Så har medierna har rapporterat om partierna. MP syns som sagt minst i nyheterna, och när de gör det är sammanhanget ofta negativt. Detsamma gäller KD och V. S uppmärksammas mycket, men nyheterna är ofta negativa.

Siffrorna anger andelar positiva nyheter, minus andelar negativa nyheter, samt antal toppnyheter per parti.



Sociala medier − ton och genomslag för partier

På Facebook är tonen i princip lika negativ för alla partier. Överlag är inläggen om partierna mera negativa än i november och december. På Twitter är tonen mest negativ för KD, S och V, och minst negativ för SD.
Siffrorna för ”ton” anger andel inlägg med positiv ton, minus andel med negativ ton.

Twitter
Facebook

Tidningar, radio och TV − partiledarna i nyhetsfokus

Miljöpartiets båda språkrör syns minst i tidningar, radio och TV, och deras genomslag i de stora nyheterna minskar. Även Annie Lööf och Jan Björklund har minskat i mätningen flera månader i rad.



Sociala medier − synlighet för partiledarna över tid

Gustav Fridolin syns mindre både på Facebook och Twitter, medan Isabella Lövins genomslag ökar. På Facebook har det bland annat handlat om en ny djurskyddslag, på Twitter en intervju där Lövin sagt att Sverige svartmålas.

Även uppmärksamheten för Annie Lööf har ökat på Twitter. Jan Björklund syns mindre än tidigare på Twitter, och Stefan Löfven syns mindre på Facebook.

Inlägg kan nämna flera partiledare samtidigt, därför blir den totala siffran större än 100 procent.

Twitter
Facebook
Instagram

Tidningar, radio och TV − ämnen som dominerat

Lag och ordning är just nu det största ämnet i riksmediernas toppnyheter och uppmärksammas mer än invandring. Nyheterna om brott har bland annat handlat om gängkriminalitet i förorter och frågan om militär skulle kunna sättas in mot gängen, ny rikspolischef och internationella stöldligor.

Bevakningen kring migration/integration har bland annat handlat om kritik mot ålderstester och om olika utspel från S och M. Kategorin skandaler rymmer till exempel affären med Lars Ohly i samband med #metoo, KU:s granskning av Transportstyrelsen, SD-toppen i Göteborg som uteslutits, turerna kring Nya Karolinska och riksdagens utredning av talmannen Urban Ahlin.

Ökningen av ämnet försvar har bland annat berott på Rikskonferensen i Sälen, debatten kring Natomedlemskap och nyheten om att försvarsmaktens nya helikoptrar är för dyra att flyga.



Sociala medier − ämnen som dominerat

Ett tydligt trendbrott är att frågor kring invandring och integration nu får betydligt mindre uppmärksamhet, både på Facebook och Twitter. På Twitter är det dock fortfarande det dominerande ämnet. Störst på Facebook är ämnet Lag och ordning.

Försvarsfrågor ökar. På Facebook beror detta bland annat på Stefan Löfvens uttalande om att sätta in militär mot gängkriminaliteten, och att Dan Eliasson blir ny generaldirektör på MSB. På Twitter märks Folk och Försvar i Sälen mera.

Näringslivspolitik kommer för första gången upp bland tio-i-topp på Facebook. Det handlar Ingvar Kamprads död, som ledde till en politisk debatt bland annat efter en omdebatterad tweet från Ung Vänster.

Twitter
Facebook

Så är mätningen gjord

Analysperiod: 1 januari – 28 februari 2018 om inget annat anges. 

Traditionella nyheter

Medieurval: SR Ekot 16:45, SVT Rapport 19:30, TV4 Nyheterna 19:00, Expressen, Aftonbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten

Politiska toppnyheter: Nyheter med politiskt parti nämnt på förstasida (tidning), eller i löpet eller förstanyhet (SR Ekot, Rapport, TV4). Hela artikeln eller inslaget har bedömts.

Sakfrågor: Har kodas per artikel/inslag. När flera sakfrågor förekommer i samma artikel/inslag registreras den som ges störst fokus i respektive artikel/inslag.

Sociala medier

I de sociala medierna undersöker vi innehållet på Twitter, Facebook och Instagram. Här mäter vi hur mycket partier och partiledare nämns. Därefter gör vi ett urval av det innehåll vi fått fram från Facebook och Twitter och analyserar vilka samhällsfrågor det handlar om – och om det som skrivs om partierna och partiledarna är positivt eller negativt.

På Twitter kan vi söka på alla inlägg som gjorts på svenska. På Facebook kan vi endast se vad offentliga konton skriver om partier och partiledare. Dessutom kan vi se de redaktionella artiklar som delas, kommenteras och gillas, även på privata konton.

På Instagram kan vi bara mäta innehållet från offentliga konton, och där en hashtag anges.

Läs mer om hur undersökningen är gjord

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista