Enligt trafikutskottets ordförande kommer det krävas att transporterna blir mer effektiva.
Enligt trafikutskottets ordförande kommer det krävas att transporterna blir mer effektiva.

"Klimatmål kräver mer inhemska biobränslen"

1:33 min

Klimatmålet att minska de fossila utsläppen från transporter med 70 procent till år 2030 kommer inte nås. Det kan bli brist på hållbara biodrivmedel.

Det är riksdagens trafikutskott som bett flera forskare analysera alternativen för att nå målet om minskade fossilutsläpp från transporter. 

Enligt trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith kommer det krävas att transporterna blir mer effektiva och att man använder olika slags teknik där den är bäst lämpad. 

– Biobränslenas potential, om man ska följa kriterier för ekologisk hållbarhet, är hittills bara beräknad för vägtransportsektorn i Sverige.

Så biobränslen kommer inte räcka till för både vägtransporter och flyg?

– Inte med den volym vi har nu, men det finns å andra sidan stora möjligheter dra ned energianvändningen, säger Karin Svensson Smith.

Riksdagens klimatmål till 2030, att minska de fossila utsläppen från transporter med 70 procent, förutsätter att det finns tillräckligt med biodrivmedel. Därför har trafikutskottet beställt analysen av hur långt råvaror som skogsrester och matavfall räcker för att få fram inhemska och hållbara fossilfria drivmedel.

Slutsatsen, att det inte räcker till utöver vägtransporter, kan ses som ett bakslag för dem som räknat med exempelvis fossilfritt flygbränsle.

Det kommer gå åt mycket mer fossilfria råvaror snart, då den så kallade reduktionsplikten införs, som ska tvinga drivmedelsbolagen att gradvis öka andelen biodrivmedel i all bensin och diesel.

Det mesta av all HVO-diesel som säljs i Sverige importeras idag.

Men enligt företrädare för skogsbranschen kommer ny teknik och effektivare transporter leda till att skogsrester kommer räcka för tallolja och andra biodrivmedel. Sveaskogs affärsutvecklingschef Jan Wintzell 

– Vi har ju sett en fantastisk utveckling av teknologin i bilmotorerna som använder mindre drivmedel. Och vi har också möjlighet transportera mer i våra lastbilar så här finns möjlighet effektivisera systemet, som därmed minskar behovet, säger Jan Wintzell.

Vissa forskare varnar för övertro på biobränslen från skogen. De släpper också ut CO2, och träden gör mer klimatnytta genom att binda koldioxid, än om alltmer rötter och grenar blir till biobränsle.

– Det finns risk för det, säger Karin Svensson Smith.

– Men vägen tillbaka till oljesamhället är faktiskt stängd. Vi måste lämna fossila bränslen bakom oss, för annars klarar vi inte klimatförändringarna. Då gäller det ju anpassa hur mycket energi vi använder till transporter till vad som är ett ekologiskt hållbart uttag.

– I riksdagen kan vi inte ändra naturlagarna. Vi måste faktiskt anpassa samhället till dem istället, säger MP:s Karin Svensson Smith, ordförande i riksdagens trafikutskott. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista