Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Eneroth och Lövin och arkivbild på ett höghastighetståg i Tyskland.
Eneroth (S) och Lövin (MP) och arkivbild på ett höghastighetståg i Tyskland. Foto: TT.
Lyssna
(2:35 min)

S och MP enade om höghastighetståg

Uppdaterat tisdag 17 april kl 12.22
Publicerat tisdag 17 april kl 06.59

Socialdemokraterna och Miljöpartiet har enats om ett tak för hur mycket bygget av höghastighetståg får kosta. För att det ska bli verklighet måste alla allianspartier ställa sig bakom beslutet, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

– Jag tror att det är helt nödvändigt att vi får en överenskommelse där alla allianspartier är med. Det här handlar om ett stort ekonomiskt åtagande för Sverige. Det här är det stora industriella projektet de kommande decennierna, då måste det kunna bäras av olika parlamentariska majoriteter i olika konjunkturlägen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Vänsterpartiet har tackat ja till den inbjudan som regeringen skickat ut om höghastighetstågen. Även Centerpartiet och Kristdemokraterna stödjer bygget av höghastighetståg mellan Sveriges tre storstäder. 

För att det ska bli verklighet måste även Liberalerna och Moderaterna ansluta sig till en överenskommelse, enligt Tomas Eneroth.

Vid lunchtid meddelade Allianspartiernas gruppledare i riksdagen i ett gemensamt uttalande kommer till samtalet som regeringen bjudit in till.

Enligt den kompromiss som regeringspartierna enats om och som SVT Nyheter rapporterat om ska bygget vara klart år 2040 eller senast 2045.
Vice statminister Isabella Lövin säger till Ekot att de också enats om ett tak.

– Vi har enats om ett tak på 205 miljarder kronor, säger vice statsminister och språkrör för Miljöpartiet Isabella Lövin

Hur kom ni fram till den summan?

– Det finns olika kostnadsbedömningar och det har också professorer från KTH konstaterat att man bygger betydligt billigare i exempelvis Frankrike än de kalkyler som hittills varit på bordet. Genom att ha en sammanhållen och snabb bygghastighet är vi övertygade om att man kan pressa kostnaderna.

205 miljarder är alltså det bud som regeringen tar med sig när de nu bjuder in allianspartierna och Vänsterpartiet till samtal.

En av stridsfrågorna har varit hur snabbt tågen ska gå. Isabella Lövin tror att det går att bygga för tåg som når hastigheten 320 km/h för det tak på 205 miljarder kronor som man enats om med Socialdemokraterna. 

– Vi är överens om att det mest ekonomiska och det mest förnuftiga är att bygga så snabbt som möjligt och på ett samlat sätt och då kan man också få ner kostnaderna.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".