Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Alliansen beredd att prata om snabbtåg

Publicerat tisdag 17 april kl 16.02
M: Regeringen måste presentera en finansieringsanalys
(1:28 min)
Jessica Rosencrantz, Moderaternas trafikpolitiska talesperson. Till höger: Kinesiska snabbtåg. Arkivbilder.
Jessica Rosencrantz, Moderaternas trafikpolitiska talesperson. Till höger: Kinesiska snabbtåg. Arkivbilder. Foto: TT/AP

Allianspartiernas gruppledare i riksdagen skriver i ett gemensamt svar att de ser positivt på regeringens inbjudan till samtal om en ny höghastighetsbana. Även Vänsterpartiet har tackat ja till samtalen.

Socialdemokraterna och Miljöpartiet har enats om att en ny höghastighetsbana får kosta 205 miljarder kronor och vill nå en långsiktigt uppgörelse med oppositionen.

– Moderaterna vill gärna diskutera hur vi bygger ut svensk järnväg och vi vill nog alla ha snabbare tåg, säger Jessica Rosencrantz, Moderaternas trafikpolitiska talesperson.

Haken är bara hur det ska finansieras, säger Jessica Rosencrantz.

– Vi kommer gärna på sådana samtal men då måste regeringen också kunna presentera, innan dess, hur man har tänkt sig en finansiering och vilken analys som ligger bakom.

Enligt regeringspartiernas kompromiss ska bygget vara klart senast 2045 och kosta maximalt 205 miljarder kronor.

Infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) tycker att det är viktigt men en bred överenskommelse.

– Det här är det stora industriella projektet de kommande decennierna, 25 åren, och då måste den kunna bäras av olika parlamentariska majoriteter i olika konjunkturlägen. 

Men i viktiga delfrågor ger alltså regeringen inget besked idag, som hur fort tågen ska gå, 320 eller 250 kilometer i timmen, och hur investeringen ska finansieras. De frågorna verkar få bli en del samtalen med oppositionen och enligt uppgift till Ekot så är regeringen öppen för olika finansieringsformer, inklusive att sänka budgetens överskottsmål.

Klart är att flera partier, som Miljöpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna, vill att tågen ska kunna gå i 320 kilometer så att resenärerna verkligen sparar tid jämfört med i dag. 

– För att kunna realisera de nyttor som ligger i det här projektet bör man bygga det för den högre hastigheten, 320 km/h, och man bör försöka få klart stambanorna så fort som möjligt, säger Kristdemokraternas ekonomiska talesperson Jakob Forssmed.

När samtalen blir av är oklart men alla riksdagspartier är beredda att delta i dem förutom Sverigedemokraterna som inte är inbjudna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".