Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Geelys finanschef Daniel Li framför Geelys logga inne på ett konferensrum
1 av 2
Daniel Li, Geelys finanschef Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.
Geelys finanschef Daniel Li intervjuas av Ekot i ett konferensrum
2 av 2
Geelys finanschef Daniel Li intervjuas av Ekots Victor Jensen Foto: Li Wan/Sveriges Radio

Kina säger ja till Geelys Volvoköp

2:59 min

Ekot kan avslöja att kinesiska myndigheter har godkänt jätteaffären där kinesiska Geely blir storägare i Sveriges största företag, fordonstillverkaren AB Volvo.

Det säger en av Geelys högsta chefer i en exklusiv intervju med Ekot.

– Vi har fått kinesiska myndigheters godkännande för detta aktieköp. Vi förväntar oss att slutföra affären någon gång före juni. Vi är i den sista delen av betalningen och aktieöverföringen, säger Daniel Li, finanschef på Geely Holding Group, till Ekot.

Jag träffar honom på övervåningen i ett konferensrum i Geelys monter på den stora bilmässan i Peking. Daniel Li är en av de högsta cheferna på Geely och sitter också i företagets styrelse. Dessutom är han styrelsemedlem i Volvo Cars.

Det är ovanligt att de högsta cheferna på Geely uttalar sig i svensk media, men Ekot får en exklusiv intervju med honom.

Där berättar han att när det gäller AB Volvo så är Geely nöjda med den plan som företaget har framåt.

– Vi är väldigt nöjda med AB Volvo. Vi kommer också fullt ut att respektera Volvos beslutsfattandeprocess, säger han.

Kinesiska Geely har blivit allt viktigare för svensk ekonomi. Företaget äger sedan tidigare biltillverkaren Volvo, som är Sveriges näst största företag sett till omsättningen.

Daniel Li tror att investeringen i det andra Volvobolaget, fordonstillverkaren AB Volvo, kommer att gynna varumärket.

– Vi tror att genom att investera i AB Volvo kommer vi kunna göra varumärket starkare. Vi kan också stötta svensk ekonomi ännu mer. Vi ser Sverige som vår andra hemort, säger han.

Förutom att köpa aktier i AB Volvo har Geely också blivit den enskilt största ägaren i tyska Daimler, som tillverkar både Mercedes-bilar och lastbilar.

Daimler är därmed en av de största konkurrenterna till de både Volvo-företagen.

Det har gjort att det finns farhågor i Sverige om intressekonflikter och att det skulle kunna påverka de svenska företagen negativt. Det är många tusen jobb i Sverige som påverkas av Geely.

Men finanschefen Daniel Li ser ingen intressekonflikter.

– Vi tror inte det. Vi kommer framför allt att arbete med AB Volvo om de behöver stöd med utvecklingen av sin lastbilsverksamhet i Kina. När det gäller Daimler så är inte vårt mål att jobba med dem när det gäller området kring kommersiella fordon, utan med Daimler förväntar vi oss mer synergier när det gäller elektrifiering och självkörande fordon, säger han till Ekot.

Han poängterar också att det är viktigt att följa alla lagar och regler när det gäller eventuella samarbeten mellan de olika företagen.

– Vi kommer följa alla länders lagar och följa alla företags beslutsprocesser. Vi behöver diskutera med de andra aktieägarna också. Vi kommer inte att göra något på egen hand. Om det i slutet blir så att vi kan göra något tillsammans så kommer det alltid vara för alla investerares bästa, inte bara för Geelys.

Daniel Li uppger att Geely inte kommer kräva en styrelsepost i AB Volvo.

– Vi vill att AB Volvo ska ha den bästa styrelsen. Det är inte nödvändigt att Geely har en styrelseplats

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".