Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Nevs huvudägare Kai Johan Jiang framför en modell av fabriken som byggs i Tianjin
1 av 3
Nevs huvudägare Kai Johan Jiang Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.
Nevs fabrik i Shanghai enligt modell
2 av 3
Modell över Nevs fabrik som ska byggas i Shanghai. Modellen finns på Nevs huvudkontor i Peking. Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.
Nevs huvudägare Kai Johan Jiang sitter i en soffa på sitt arbetsrum i Peking och på väggen hänger tavlor med bilder på Nevs bilar
3 av 3
Nevs huvudägare Kai Johan Jiang på sitt kontor i Peking. Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.

Klart: Nevs bygger ny elbilsfabrik i Kina

2:31 min

Elbilstillverkaren Nevs i Trollhättan ska bygga en andra bilfabrik i Kina, i Shanghai.

Men fabriken ska inte påverka chanserna för tillverkning i Trollhättan, säger huvudägaren Kai-Johan Jiang.

 – Det betyder oerhört mycket. Shanghai är den viktigaste elbilsmarknaden och det är enklare att rekrytera internationella duktiga ingenjörer där, säger Nevs huvudägare Kai Johan Jiang till Ekot.

Just nu håller elbilstillverkaren Nevs på att bygga företagets första kinesiska fabrik i staden Tianjin, i närheten av huvudstaden Peking.

Den fabriken ska börja bygga trollhätteföretagets första elbil senare i år. Men redan innan det bygget är färdigt står det nu klart att ytterligare en ny fabrik ska byggas i Kina, den här gången i Shanghai.

Det berättar Nevs huvudägare Kai Johan Jiang när Ekot träffar honom på företagets kinesiska huvudkontor i Peking. Han uppger att alla kontrakt nu är klara.

Den nya fabriken, och det faktum att företaget då har två kinesiska bilfabriker, ska trots allt inte minska chanserna för biltillverkning i Trollhättan, menar Jiang.

Han säger att planen fortfarande är tillverkning i Trollhättan.

– Absolut. Det är inte bara vår dröm, utan vår plan och det så fort det bara går. Det är viktigt att vi producerar bilar i Trollhättan, säger han till Ekot.

Nevs har det tufft ekonomiskt och har också haft stora ekonomiska problem tidigare. Men det finns pengar till den nya fabriken i Shanghai.

Kai Johan Jiang säger att det framför allt är Nevs nya kinesiska investeraren, investmentbolaget GSR Capital, som står för de pengarna.

– GSR är den största finansiären och kommunen kommer hjälpa till med en del lån och sedan är det banker också.

Fabriken i Shanghai kommer kosta motsvarande runt fem miljarder kronor. Den ska börja byggas i juni då en ceremoni hålls och kommer att kunna tillverka bilar från och med slutet på nästa år.

Produktionskapaciteten kommer att vara drygt 200 000 bilar/år.

Fortfarande har Nevs inte byggt en enda säljbar elbil, efter köpet av Saab Automobiles konkursbo för sex år sedan.

Men trots det tycker inte ägaren Kai Johan Jiang att biltillverkaren satsar för mycket, och tar sig vatten över huvudet, när man redan nu bygger en fabrik till.

– Visst, att driva tre fabriker samtidigt är mer komplicerat, men vi är förberedda. Det är inget vi bara över natten har fattat beslut om. Det har varit många års studie. Vi tycker det är absolut nödvändigt att ha den fabriken, säger han.

Elbilstillverkaren har nu runt 650 anställda i Kina och runt 800 i Troillhättan.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".