Grafik: Mediemätaren maj – politik i nyheter och sociala medier

Se hur debatten och uppmärksamheten kring olika frågor påverkat det politiska samtalet, i sociala medier, sökresultat och nyhetsrapportering. Mediemätaren görs av Sifo, för Ekot.

Innehåll
Traditionella nyheter: Ämnen Partier Partiledare Vinkel
Googlesökningar: Ämnen Partier Partiledare

Sakfrågor och ämnen


Sociala medier − ämnen som dominerat

Frågor kring migration och integration ökar återigen och dominerar Facebook och Twitter. En tydlig topp syns i slutet av april när C beslutar att stödja regeringens förslag om ensamkommande, särskilt på Twitter.

Twitter
Facebook

Googlesökningar – några omtalade ämnen i sociala medier
Några av de mest omtalade händelserna i sociala medier ledde också till fler sökningar på Google. Det handlar om den kritiserade domen med centerpartistiska nämndemän i Solna tingsrätt, broschyren om barnäktenskap, debatten om böneutrop och Centerns beslut att stödja regeringens förslag om ensamkommande ungdomar.

Tidningar, radio och TV − ämnen som dominerat
Utrikeshändelser har dominerat nyhetsmediernas toppnyheter om politik. Det har handlat bland annat om USA:s ståltullar och hur de kan drabba EU, Stefan Löfvens möte med president Trump, säkerhetsrådets möte i Backåkra och Nordkoreanska representanter på besök i Sverige.



Partier

Sociala medier − genomslag för partierna på de olika plattformarna
Uppmärksamheten för Centerpartiet ökar kraftigt på både Facebook och Twitter. Diskussionen handlar främst om domen i Solna tingsrätt, där centerpartistiska nämndemän fick stark kritik, och om att C stödjer regeringens förslag om ensamkommande unga. En stor del av inläggen är negativa.

Sociala medier − ton och genomslag för partier

På såväl Facebook som Twitter drabbas C, MP och S av de mest negativa tongångarna.

Twitter
Facebook

Sociala medier − synlighet för partierna över tid

Grafen visar utrymmet för varje partiledare uttryckt som en andel av det totala samtalet kring partiledarna i kanalen. Med samtalet menas antal inlägg och reaktioner i sociala medier. Inlägg kan nämna flera partier, därför blir den totala siffran större än 100 procent.

Twitter
Facebook

Googlesökningar − partier
I sökningar var intresset störst för M och S. I samband med beslutet att stödja regeringens förslag om ensamkommande steg C till tredje plats.
Klicka på textrutorna för att se vilka nyheter som gav upphov till flest sökningar på partierna.



Tidningar, radio och TV − partierna i nyhetsfokus
Alla riksdagspartier syns mer i nyhetsmediernas toppnyheter under mars och april utom V, som övertar sistaplatsen från KD. Även SD sjunker på listan över de partier som syns mest.

Tidningar, radio och TV − ton och genomslag för partierna
Allra mest negativ är rapporteringen kring S och MP.



Partiledarna

Sociala medier − genomslag för partiledarna på de olika plattformarna
Annie Lööf den enda partiledare som syns markant mer än tidigare.
Graferna visar hur stor andel av inläggen som nämnt respektive partiledare. Eftersom ett inlägg kan nämna flera partier kan totalsiffran bli större än 100%. Mätperiod, mars-april.

Sociala medier − tonen gentemot partiledarna mars-april

Annie Lööf ökar tydligt på både Facebook och Twitter. Under april är Annie Lööf till och med den mest omdiskuterade partiledaren på Twitter och inläggen är till stor del negativa.

Twitter
Facebook

Isabella Lövin minskar och är nu den partiledare som syns minst på både Facebook och Twitter. Även Jonas Sjöstedt minskar och delar sistaplatsen på Facebook med Isabella Lövin. Även Stefan Löfven och Ulf Kristersson minskar något på båda plattformarna. Gustaf Fridolin ökar något och lämnar bottenplatsen på Facebook och Twitter.

Antal inlägg och reaktioner per partiledare. Siffrorna för ”ton” anger andel inlägg med positiv ton, minus andel med negativ ton.

Googlesökningar − partiledare
Klicka på textrutorna för att se vilka nyheter som gav upphov till flest sökningar på partiledarna.


Tidningar, radio och TV − partiledarna i nyhetsfokus
Antal införanden.



Så är mätningen gjord

Analysperiod: 1 mars – 30 april 2018 om inget annat anges. 

Traditionella nyheter

Medieurval: SR Ekot 16:45, SVT Rapport 19:30, TV4 Nyheterna 19:00, Expressen, Aftonbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten

Politiska toppnyheter: Nyheter med politiskt parti nämnt på förstasida (tidning), eller i löpet eller förstanyhet (SR Ekot, Rapport, TV4). Hela artikeln eller inslaget har bedömts.

Sakfrågor: Har kodas per artikel/inslag. När flera sakfrågor förekommer i samma artikel/inslag registreras den som ges störst fokus i respektive artikel/inslag.

Sociala medier

I de sociala medierna undersöker vi innehållet på Twitter, Facebook och Instagram. Här mäter vi hur mycket partier och partiledare nämns. Därefter gör vi ett urval av det innehåll vi fått fram från Facebook och Twitter och analyserar vilka samhällsfrågor det handlar om – och om det som skrivs om partierna och partiledarna är positivt eller negativt.

På Twitter kan vi söka på alla inlägg som gjorts på svenska. På Facebook kan vi endast se vad offentliga konton skriver om partier och partiledare. Dessutom kan vi se de redaktionella artiklar som delas, kommenteras och gillas, även på privata konton.

På Instagram kan vi bara mäta innehållet från offentliga konton, och där en hashtag anges.

Läs mer om hur undersökningen är gjord

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista