Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Arkivbild. Kan bli svårt att få tillbaka pengarna för de som köpt biljetter med Nextjet.
Arkivbild. Kan bli svårt att få tillbaka pengarna för de som köpt biljetter med Nextjet. Foto: Johan Nilsson / TT och Gorm Kallestad/TT.
Så drabbas kunderna av Nextjets konkurs – svårt att få pengar tillbaka
1:34 min

För flygresenärer som köpt biljett hos Nextjet finns flera alternativ Har man köpt biljetten på kreditkort så kan man vända sig till banken för att få pengarna tillbaka.

– Banken vänder sig till kortgivaren i det fallet och då har köparen goda chanser att få tillbaka sina pengar genom en kortreklamation, säger Gustav Sandgren, verksamhetsledare på Konsumentverket.

Ett annat alternativ är att man har köpt försäkring i samband med köpet av biljett eller att det ingår i hemförsäkringen.

– Där kan man se om försäkringen täcker för konkurs av flygbolag, säger Gustav Sandgren.

För dem som har köpt flygbiljetten med bankkort och kontanter kan det bli svårare.

– Då ska du vända sig till konkursförvaltaren och meddela att flygbolaget har en skuld till dig för biljetten som du betalat. Tyvärr hamnar i regel den typen av ärenden långt ner på listan över skulder och chansen att få tillbaka sina pengar är liten, säger Gustav Sandgren.

Relaterat

Mer om Trafik & infrastruktur

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".