Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Handlarna förbereder sig för Amazon-lansering

"Man behöver kunna driva sin verksamhet med lägre marginal än tidigare"
1:38 min
Redan idag handlar svenska konsumenter för cirka 800 miljoner kronor om året från Amazons amerikanska, brittiska och tyska hemsidor.
Foto: Rich Pedroncelli/AP

Amerikanska Amazon har vid flera tillfällen sagts vara på väg in på den svenska e-handelsmarknaden. Nu är branschen överens om att bolaget är nära en etablering.

– Jag vet att flera stora bolag har gjort läxan och förbereder sig för Amazon. Man är inte orolig för att människor ska sluta handla, däremot vet man inte riktigt hur människor kommer att handla i framtiden, säger Jonas Arnberg, vd för HUI Research.

– Priserna pressas, konkurrensen hårdnar och man behöver kunna driva sin verksamhet med lägre marginal än tidigare, fortsätter han. 
 
I den svenska e-handelsbranschen är det inte längre en fråga om, utan när Amazon etablerar sig i Sverige med domänen Amazon.se, som bolaget förvärvade för cirka ett år sen.

Bolaget väljer fortsatt att vare sig bekräfta eller dementera uppgifterna om när en eventuell lansering kommer att ske och skriver i en kommentar till Ekonomiekot att de inte kommenterar vare sig rykten eller spekulationer.

Patrik Hedelin, som är partner på riskkapitalbolaget Eequity, med fokus på just e-handel, tror dock att lanseringen är nära. 

– Det är cirka ett år sedan de förvärvade domänen och vår bedömningen är att de kommer att lansera före Black Friday, det vill säga i november månad, säger han. 
 
Handlarna förbereder sig nu för den ökade konkurrensen genom att vara på tå när det gäller den senaste tekniken, som exempelvis röststyrning, och genom att erbjuda individanpassade varor. 

Patrik Hedelin tror dock inte på någon omedelbar, dramatisk effekt av en lansering av Amazon.se.

– Men en stor indirekt effekt är att e-handeln kommer att växa ännu fortare och då blir det viktigt för alla handlare att ha en digital strategi, säger han. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".