Hamnkonflikten kostade miljarder

1:21 min

Hamnkonflikten i Göteborg gav svenska företag extra kostnader på 4,5 miljarder kronor under förra året, enligt en ny rapport.

På tisdagen presenteras rapporten som är beställd av Svenskt Näringsliv. 

– Det här har slagit mot hela näringslivet, inte bara i och runt Göteborg utan i hela Sverige, och i alla branscher, säger Svenskt Näringslivs vice vd Peter Jeppsson till Ekot.

Runt 240 000 containrar blev förra året omdirigerade på grund av konflikten i Göteborgs hamn mellan arbetsgivaren APM Terminals och Hamnarbetareförbundet.

Enligt den nya rapporten innebar konflikten ökade kostnader på totalt runt 4,5 miljarder kronor under 2017 för svenska företag. De företag som importerar varor, till exempel kläder, tenderar att drabbas hårdast.

I huvudsak var det försenat gods och ändrad logistik som kostade extra för företagen.

– Handeln är en bransch som sticker ut, för man har inte fått sina varor i tid för olika säsonger. Det har gjort att man bland annat har behövt realisera ut varor som har kommit för sent, säger Peter Jeppsson.

– Sedan är industrin också väldigt hårt drabbad, bland annat för att man får in insatsprodukter som man behöver i tillverkningsindustrin.

Hamnkonflikten har även lett till ökade utsläpp av koldioxid med runt 70 000 ton, enligt Svenskt Näringslivs rapport. De ökade utsläppen beror på att många företag har skickat sina varor med lastbil, eller med fartyg till andra hamnar än den i Göteborg.

Efter den kraftiga nedgången förra sommaren har containerhanteringen i Göteborg återhämtat sig en del, men Peter Jeppsson varnar för mer långsiktiga effekter av stridsåtgärderna från fack och arbetsgivare.

– Kan man inte lita på att Sveriges största hamn fungerar måste man hitta andra lösningar. Risken är att man gör det permanent och inte kommer tillbaka till Göteborg.

Svenskt Näringslivs vice vd anser att hamnarbetarfacket i Göteborg har missbrukat strejkrätten och därmed har ett huvudansvar för företagens miljardkostnader för konflikten. Erik Helgeson från Hamnarbetareförbundets styrelse lägger däremot mer av skulden på APM Terminals.

– Vi är ansvariga för våra egna handlingar och de stridsåtgärder vi själva har vidtagit, säger Helgeson.

– Däremot känner jag inget ansvar för arbetsgivarens lockout, alla kostnader som var förknippade med det och hela det katastrofscenariot vi hade från våren 2017 långt in på hösten.

Dagens rapport är den tredje på kort tid som försöker beräkna kostnader för hamnkonflikten. Rapporterna kommer veckorna före det planerade offentliggörandet av regeringens utredning om eventuellt förändrad strejkrätt. Frågan är om tidpunkten är slumpmässig. 

– Från vår sida är det inte beräknat. Vi har haft behov av att kunna visa på de här effekterna under längre tid, och det är nu som vi har siffrorna på bordet, säger Peter Jeppsson.

Fast Hamnarbetareförbundet har, inte oväntat, en annan syn.

– Det här är påtryckningsmaterial, det är ingen objektiv forskning, säger Erik Helgeson.

– Tyvärr är kunskapsnivån, både bland politiker och andra aktörer, väldigt låg. Så det är möjligt att det här får fäste och har betydelse. Tyvärr ser samhällsdebatten ut så i den här frågan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista