Sociala medier Uganda
Foto: TT

Uganda beskattar sociala medier

1:53 min

I Uganda beslutade parlamentet i går att införa en skatt på sociala medier. Från och med 1 juli kommer det kosta motsvarande 50 öre per dag att komma åt populära tjänster som Facebook och Whatsapp. Men den nya lagen möter stark kritik.

– Regimen är rädd för sin uppkopplade befolkning, säger oppositionspolitikern Robert Kyagulanyi. De vet att sanningen om alla deras missgärningar sprids på sociala medier, så de vill minska tillgången dit, säger han.

Igår antogs den nya lagen i parlamentet och från och med 1 juli kommer det kosta Ugandas 17 miljoner internetanvändare 200 ugandiska shilling, motsvarande 50 öre, om dagen att komma åt sociala medier som Facebook, Twitter och Whatsapp. Den officella förklaringen är att öka skatteunderlaget i landet men Ugandas kontroversielle president sedan 32 år Yoweri Museveni har också sagt att han vill komma till rätta med allt skvaller online.

Så Skvallerskatten, som den nu kallas, har tolkats som ännu ett sätt för Ugandas regering att stävja fri debatt och politisk mobilisering utanför deras kontroll.

Men på Kampalas gator råder det olika åsikter om skatten.

- 200 schilling är mycket pengar för unga arbetslösa som behöver sociala media för att söka jobb och hålla kontakten med sina vänner, säger Arthur Musemeza. Men Diana Kanyesigye ger regeringen sitt stöd.

– Mina barn öppnar min telefon och ser en massa skräp och fake news, och skatten kommer göra så de som sprider sådant begränsas, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".