Tullhot tvingar cykelproduktion till EU

2:06 min

Flera svenska företag flyttar nu sin produktion av elcyklar från Kina till Europa för att slippa retroaktiva strafftullar.

I juli kommer ett första besked om EU går vidare med sina planer på att införa strafftullar för att skydda den europeiska elcykelindustrin. Men även cyklar som redan kommit hit kan komma att beläggas med tullavgifter i efterhand. Totalt handlar det om över 10 000 elcyklar som kommit till Sverige sedan början av maj, då EU beordrade registrering av all import.

Jaguarverken, som säljer elcyklar från Giant och under det egna märket Marvil, har inte tagit in en enda cykel från Kina sedan början av maj rädsla för att åka på retroaktiva tullar.

– Vi säljer inga cyklar som kommer från Asien mer.

Det var ett strategiskt beslut?

– Ja absolut. Vi, som är ett litet företag, har inte några möjligheter att ta de kostnaderna, säger Patrik Fors, ekonomichef på Jaguarverken. 

De konsumenter som har köpt en elcykel behöver inte oroa sig för extra kostnader i efterhand. Det behöver däremot de bolag som tagit in cyklarna - och de privatpersoner som beställt sin cykel direkt från Kina.

– Det är klart att det blir kännbart för dem, det är ju dyra produkter, säger Patrik Fors.

Hotet om tullar har fått flera bolag att sluta importera från Kina. Jaguarverken startar upp tillverkning i Bulgarien istället.

– Vi har inga cyklar kvar i lager att leverera till butikerna. Därför har vi snabbt kommit igång med tillverkning där för att tillgodose behovet hos butikerna och konsumenterna, säger Patrik Fors. 

Även EcoRide stryper importen från Kina och skyndar istället på uppstarten av en fabrik i Polen, berättar vd Mårten Nydahl. Framöver kommer deras kinesiska fabrik bara att producera cyklar som ska säljas utanför EU. 

– Vi dumpar inga priser och har aldrig gjort det, så det är lite tråkigt att vi drabbas för att vi har en verksamhet i Kina. Men vi kommer att använda den till länder utanför EU. Så vi kommer att ha två fabriker, till att börja med i alla fall, säger han.

En annan konsekvens av att importen från Kina minskar till följd av tullhotet är att det kan bli ont om billiga elcyklar i butikerna framöver.

– Det finns en viss risk för att det blir en brist på elcyklar i EU, eftersom industrin inte är så stor i Europa. Det är väldigt mycket som importeras idag, säger Björn Strenger, jurist på Kommerskollegium.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista