Trafik i vägtunnel.
Foto: Henrik Holmberg / TT

Nya fartkameror ska stoppa fortkörning

1:43 min

Många kör för fort i vägtunnlar. Hastighetsgränsen är 70 km/h, men medelhastigheten ligger på 83 km/h.

Nu har Trafikverket utvecklat fartkameror som fungerar även  i tunnlar – och i veckan börjar de sättas upp.

– I tunnlarna går trafiken väldigt fort. Många fordon kör alldeles för fort vilket är en risk. Konsekvenserna vid eventuella olyckor i tunnlar är stora. Syftet med dessa trafiksäkerhetskameror är att få en ökad hastighetsefterlevnad, få en bättre framkomlighet och en bättre miljö, säger Eva Lundberg, nationell samordnare vid Trafikverket för trafiksäkerhetskameror. 

Denna vecka installeras trafiksäkerhetskameror i vägtunnlarna i Stockholm, i Norra länken och Södra länken. Nästa vecka står Göteborg på tur, då installeras trafiksäkerhetskameror i vägtunnlarna Gnistängstunneln och Lundbytunneln.

Orsakerna till att man nu installerar kameror är att trafikanter ofta kör över den tillåtna hastigheten på 70 kilometer i timmen. Medelhastigheten ligger på 83 kilometer i timmen. Det betyder att många kör långt över den tillåtna hastigheten.
 
Om en olycka sker i en tunnel kan konserverna bli allvarliga. Vägtunnlar kan vara svåra att utrymma och räddningsfordon kan ha svårigheter att nå fram.

Nu har Trafikverket och Polismyndigheten utvecklat trafiksäkerhetskameror som fungerar i vägtunnlar. Utmaningen har varit att konstruera en kamera där bildkvaliteten inte påverkas av smutsiga partiklar som samlas i en vägtunnel.

– Det som är skillnaden med dessa kameror är att de är anpassade så att de bättre klarar av den smutsiga miljön som är i tunnlar så att det blir bilder från de här kamerorna som polisen kan utreda, och se vem som är föraren av fordonet som kör för fort, säger Eva Lundberg på Trafikverket.

Syftet med trafiksäkerhetskameror i de utvalda tunnlarna är inte i första hand att bötfälla fortkörare, utan att få dem att köra långsammare. Lägre hastigheter kan rädda liv, säger Eva Lundberg på Trafikverket.
 
– Detta är tunnlar där det körs väldigt fort, och  är mycket trafikerade. Därför är viktigt att få ner hastigheterna, säger Eva Lundberg nationellt samordnare vid Trafikverket för trafiksäkerhetskameror.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".